X

תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים

תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים – רשימת מציעים

(א)  ועדת המכרזים תנהל רשימות, הערוכות לפי סוגי התקשרות, של ספקים מתאימים בכוח, ובלבד שלא מתנהלת רשימה מרכזית באותו עניין על ידי החשב הכללי (להלן – רשימת המציעים); ועדת מכרזים רשאית לנהל רשימת מציעים בעניין שמתנהלת לגביו רשימה מרכזית, מנימוקים שיירשמו, ובאישור ועדת הפטור המשרדית.

(ב)  רשימת המציעים תעודכן אחת לשנה לפחות, תנוהל באופן ממוכן, תפורסם ותהיה פתוחה לעיון הציבור באתר האינטרנט, והכל בדרך שתיקבע בתקנון כספים ומשק.

(ג)   ועדת המכרזים תפרסם הודעה בדבר כוונתה לערוך רשימת מציעים; כל הרוצה להיכלל ברשימת המציעים לסוג מסוים של התקשרויות יגיש בקשה בכתב לוועדת המכרזים בצירוף כל הפרטים והמסמכים הצריכים לעניין, והוא ייכלל ברשימה אם תמצא אותו ועדת המכרזים מתאים; ועדת המכרזים תודיע למבקש על החלטתה ונימוקיה.

(ד)  ועדת המכרזים תהא רשאית שלא לכלול אדם ברשימת המציעים למכרז לרכישת עבודה או שירותים עתירי כוח אדם, או להורות על מחיקתו מרשימה כאמור מנימוקים מיוחדים שיירשמו לאחר שנתנה לו הזדמנות לטעון לפניה את טענותיו, בשים לב להתנהלותו בנוגע לשמירת זכויות עובדים; נכלל אדם ברשימת המציעים ונתקיימו בו התנאים המפורטים בתקנה 6א, יימחק אותו אדם מרשימת המציעים זולת אם אישרה הוועדה לבחינת התקשרויות שלא למחקו מן הרשימה מנימוקים מיוחדים שיירשמו.

(ה)  ועדת המכרזים תקבע, באישור היועץ המשפטי של המשרד וחשב המשרד ובכפוף להוראות שנקבעו לעניין זה בתקנון כספים ומשק, נוהל כתוב לבחירת הספקים שאליהם תבוצע הפנייה מתוך רשימת המציעים, באופן המבטיח קיומו של סבב מחזורי שוויוני והוגן ביניהם והמעניק את מרב היתרונות לעורך המכרז.


תכלית תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים

תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים נועדה להסדיר עריכה וניהול של רשימות מציעים פוטנציאלים (על הרשימות להיות ערוכות לפי סוגי התקשרות), כאשר בכוונת עורך המכרז – הרשות הציבורית – לערוך התקשרות שלא על דרך של מכרז פומבי, משום שהיא פטורה על פי דין מפרסום מכרז פומבי (לדוגמא, בהתקשרות עם בעל מקצוע מומחה (תקנה 5 לתקנות חובת המכרזים) ובהתקשרות בעקבות מכרז סגור (תקנה 4 לתקנות חובת המכרזים)). יצוין, כי אפילו כאשר הרשות פטורה מפרסום מכרז, "דרך המלך" החוקית היא לבצע פנייה תחרותית לקבלת הצעות הבאות בחשבון מתוך רשימת המציעים, אך יש לכך חריגים, כגון, כאשר ההתקשרות הינה דחופה (עת"מ (מינהלי ת"א) 56971-09016 עסיס נ' עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ (20.11.2016)) . תקנה 16 מסייעת ביישום יכולת הרשות לבצע פנייה תחרותית אל מציעים הפוטנציאלים באשר הם. ביסוד תקנה זו מונח עקרון השמירה שוויון והגינות בין המציעים הפוטנציאלים לעניין התקשרות עם עורך המכרז, וזאת תוך שמירה על עקרון המטרה הכלכלית של המכרז (לעיון בתכליות דיני המכרזים בחקיקה ובפסיקה ראו כאן).

גריעת מציע פוטנציאלי

בהתאם לתקנה 16(ד) לתקנות חובת המכרזים מוסמכת ועדת המכרזים, בין היתר, לגרוע מציעים פוטנציאלים מרשימת מציעים למכרז לרכישת עבודה או שירותים עתירי כוח אדם, זאת בכפוף למתן "נימוקים מיוחדים שיירשמו" ובכפוף למתן זכות טיעון למציע הפוטנציאלי הנפגע לטעון את טענותיו בשים לב להתנהלותו בנוגע לשמירת זכויות עובדים. כנגד החלטת גריעה מרשימת המציעים ניתן להגיש עתירה מנהלית, אך אם המציע הרואה עצמו נפגע עתר בשיהוי, עלולה עתירתו להידחות (עת"מ (מינהלי חי') 47087-05-15 יעקוביאן נ' רשות הניקוז (6.10.2015).

סמכותו העניינית של ביהמ"ש לדון לגבי אי הכללת מציע פוטנציאלי ברשימה

הוספת שמו של מציע פוטנציאלי לרשימת המציעים של עורך מכרז, הוא שלב טרומי המכשיר את המציע להתקשרות עם עורך המכרז, בין היתר באמצעות מכרז סגור. שלב זה הוא אינו השלב החוזי עליו יש להחיל דין החוזים אלא הדין המינהלי שבסמכות בית המשפט לענינים מינהליים – ושאינו בסמכות בתי המשפט לעניינים מנהליים (ה"פ (מחוזי חי') 11942-06-09 דוד ברהום- מהנדסים יועצים לחשמל תקשורת ובקרה בע"מ נ' מע"צ – החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ (21.1.2010).

* זכויות היוצרים שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר שבת ©
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.

 

 

© Dr. Shabat:
Related Post