X

הצעה גרעונית | ד"ר עו"ד אורן שבת, מומחה במכרזים

למשרדו של ד"ר עו"ד אורן שבת התמחות ייחודית בתחום המכרזים הציבוריים. לקבלת ייעוץ, הכוונה וייצוג משפטי, בין היתר, בנושא הצעה גרעונית או הצעה תכסיסנית, צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.

ההצעה הנמוכה ביותר אינה בהכרח המיטיבה ביותר עם עורך המכרז

הכלל המשפטי לעניין הצעה גרעונית או הצעה הפסדית הוא אחד הביטויים לכלל יסודי בדיני המכרזים שלפניו ההצעה הזולה ביותר אינה בהכרח ההצעה המיטיבה ביותר עם עורך המכרז – ומכאן עם הציבור.

ראו תקנה 21(א) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993; תקנה 21(ב) לתקנות חובת המכרזים, תקנה 22 לתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987 (לחצו על הקישור).

 

מהי הצעה גרעונית או הצעה הפסדית ?

הצעה גרעונית  או הצעה הפסדית (המכונה גם בתור:  crazy bid) היא הצעה המוגשת על ידי מציע במכרז, אשר נחזית להיות בלתי סבירה מבחינת המחיר יחסית לאומדן, או יחסית למחיר הנראה לעורך המכרז כהגיוני בנסיבות העניין.

הצעה גרעונית או הפסדית מעוררת חשש שאפילו אם הוגשה בתום לב ובכוונה מלאה לעמוד הכלולות בה, עדיין לא יהיה מסוגל המציע לעמוד במלא ההתחייבויות שבהצעתו, ולחלופין יבצע את הפרויקט נשוא המכרז, באיכות ירודה עקב היות ההצעה – הצעה הפסדית.

לא כל הצעה גרעונית או הפסדית היא פסולה. תנאי לאי פסילת הצעה גרעונית או הפסדית הוא הבאת עורך המכרז למסקנה שהמציע יוכל לעמוד בהתחייבויותיו, ושהמחירים הנקובים בה הינם סבירים, או לכל הפחות אפשריים. לדוגמא, הצעה גרעונית תוכשר אם ישכנע המציע את עורך המכרז, כי על אף שאין ההצעה משקפת כל רווח כלכלי עבורו – היא עודנה חוקית (כלומר היא אינה נכנסת בגדר מעשה בלתי חוקי  (כגון: היצף או פגיעה בזכויות עובדים) ויש בה יתרונות מסוימים עבורו (כגון: חדירה לשוק, הרחבת תחומי העיסוק, או רצון "להחזיק בחיים" עסק, שהפסדיו יהיו גדולים יותר בהיעדר כל פעילות).

בנוסף, על המציע להוכיח, כי איתנותו הפיננסית תאפשר לו לעמוד בהתחייבויות הכלולות בהצעתו. כמו כן, על עורך המכרז משוכנע, כי החשש מפני ביצוע העבודות על ידי המציע באיכות אינו משמעותי בנסיבות העניין.

ראו בר"ם 6926/10 גילי ויואל עזריה בע"מ נ' חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ השופט חנן מלצר בפס' 21 (22.11.2010) (להלן: "גילי ויואל")

בעניין גילי ויואל לעיל, חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ (להלן: חנ"י) פרסמה מכרז לביצוע עבודות תשתית והקמת מבנים. אומדנה של חנ"י לביצוע כלל העבודות נשוא המכרז עמד על כ-112 מליוני ש"ח. הצעתה של חברת דוד שחר ובניו היתה הזולה ביותר ועמדה על כ-85 מליוני ש"ח, כלומר, כ -24% פחות מסכום האומדן. ממוצע יתר 11 ההצעות הכשרות במכרז עמד על כ – 107 מליוני ש"ח, המהווה כ-4% פחות מאומדן חנ"י. ועדת המכרים החליטה לפסול את הצעת דוד שחר ובניו בעילה של "מחירי הפסד בפריטים רבים אשר יש בהם ל לעורר חשד לתכסיסנות פסולה." מאוחר יותר, בעקבות שימוע שנערך לדוד שחר ובניו החליטה ועדת המכרזים להפוך את החלטתה הקודמת, ולהכריז על חב' דוד שחר ובניו כזוכה במכרז. נימוק מרכזי להחלטתה זו של ועדת המכרזים נסמך על היות החברה איתנה מבחינה פיננסית.

בית המשפט העליון (השופט, כתוארו אז, חנן מלצר) קבע, כי שאלת איתנותה הפיננסית של דוד שחר ובניו כלל אינה רלוונטית כאשר ההצעה הינה תכסיסנית (להבדיל מהצעה גרעונית או הפסדית) (פס' 36 להחלטה).

לקריאה אודות תכסיסנות ועל הצעה תכסיסנית לחצו על הקישור.

צרו קשר

אנו נשמח לקבל את פנייתם ולתאם מועד לפגישת ייעוץ.לתיאום פגישה, צרו עמנו קשר, בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.

© זכויות היוצרים לתכנים באתר אינטרנט www.michrazim-law.co.il  שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר שבת 
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.* תאריך 17.2.2018.

Summary
Article Name
הצעה הפסדית או הצעה גרעונית מהי ?
Description
הצעה גרעונית  או הצעה הפסדית (המכונה גם בתור:  crazy bid ) היא הצעה המוגשת על ידי מציע במכרז, אשר נחזית להיות בלתי סבירה מבחינת המחיר יחסית לאומדן, או יחסית למחיר הנראה לעורך המכרז כהגיוני בנסיבות העניין.
Author
Publisher Name
פירמת ד"ר עו"ד אורן שבת
Publisher Logo
© Dr. Shabat:
Related Post