X

מכרזים ממשלתיים

משרדו של ד"ר אורן שבת, עורך דין הינו בעל התמחות ייחודית במכרזים ממשלתיים. ד"ר שבת מעניק ליווי וייעוץ משפטי במסגרתם של מכרזים ממשלתיים, וכן ייצוג משפטי בעתירות מנהליות, בתובענות מנהליות ובעתירות לבג"ץ על מכרזים ממשלתיים.

צרו קשר עם ד"ר עו"ד אורן שבת בטל' 09-9543895, פקס' 09-9545033. כתובתנו, רח' משכית 22 הרצליה פיתוח "בית לומיר", כניסה דרומית קומה שלישית. ניתן לשלוח דואר אלקטרוני לכתובת info@michrazim-law.co.il.

מהם מכרזים ממשלתיים?

מכרזים ממשלתיים הינם הליכים תחרותיים שמפרסמים גופים ציבוריים, הכפופים לחוק חובת המכרזים, תשנ"ב-1992 (להלן: "חוק חובת המכרזים). תכליתם המרכזית של הליכים תחרותיים אלה הינה לבחור מבין כלל המציעים את הטוב ביותר מבחינת מחיר ואיכות. הליכי מכרזים ממשלתיים מתנהלים בהתאם לתקנות שהותקנו מכוח חוק חובת המכרזים, ובראשן תקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993 (להלן: תקנות חובת המכרזים). חוק ותקנות חובת המכרזים נועדו, בין היתר, כדי להניח כללים לניהול תחרות בין ספקים בתנאים של שוויון, הגינות ושקיפות.  

מהו פטור מחובת פרסום מכרזים ממשלתיים?

חוק חובת המכרזים מטיל על גופים ציבוריים רבים ובתוכם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, קופות חולים, אוניברסיטאות ועוד, חובה רחבה וגורפת לקיים התקשרויות עם ספקים אך ורק באמצעות מכרזים ממשלתיים, המתנהלים בתנאים של שוויון, הגינות ושקיפות. התקשרות של גוף ציבורי הכפוף לחוק חובת המכרזים, ללא פרסום מכרז ממשלתי כדין, הינה פגומה ועלולה להיפסל על ידי בית המשפט. יחד עם זאת, תקנות חובת המכרזים כוללות הוראות פטור מרובות, אשר פוטרות גופים ציבוריים, במקרים מסוימים מפרסום מכרז (לדוגמא, במקרה של ספק יחיד, בהתקשרויות שסכומן נמוך מ-50,000 ₪, בהתקשרויות דחופות וכו').

עם זאת, גם כאשר רשות ציבורית פטורה בחוק מחובת פרסום מכרז, עדיין מוטלת עליה חובה לשקול פרסומו של מכרז. אפילו כאשר רשות ציבורית כאמור מגיעה למסקנה, כי פרסום מכרז אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלה אין היא פטורה לחלוטין מכל הליך תחרותי. תקנות חובת המכרזים מטילות על הרשות הציבורית בחלק מן המקרים שבהם היא פטורה מפרסום מכרזים ממשלתיים, לקיים הליכים תחרותיים לבחירת ההצעות הזוכות. הליכים אלה צריכים להתנהל בתנאי שקיפות, הגינות ובעיקר בתנאי של שוויון.

עתירה מנהלית כנגד מכרז ממשלתי

"תקיפת" מכרז ממשלתי (או התקשרות עם ספק ללא מכרז) פירושה הגשת עתירה מנהלית או עתירה לבג"ץ כנגד מכרז ממשלתי. מכרזים ממשלתיים רבים אינם חפים מפגמים בניהולם. חלקם של פגמים אלה הם תולדה של טעות שביצע עורך המכרז, אך למרבה הצער חלקם האחר הם תולדה של עצימת עיניים או אפילו מעשה מכוון, שמטרתו היא להעדיף ספק מסוים על פני זולתו, תוך פגיעה בעקרונות ההגינות והשוויון. בתי המשפט מחמירים עם עורכי מכרזים ממשלתיים, אשר מפרים, באופן מהותי את חובותיהם לפי חוק חובת המכרזים ומתעלמים מעקרונות השוויון, ההגינות והשקיפות.

מה חשוב לדעת על הגשת הצעה למכרז ממשלתי ?

הגשת הצעה למכרז ממשלתי אינה דומה להגשת הצעה למכרז פרטי או לפעולות עסקיות – מסחריות אחרות שמקיימים אנשי עסקים ביום יום. ישנם שלושה דברים חשובים מאוד שרצוי לדעת לפני שמגישים הצעות במסגרת מכרזים ממשלתיים. ראשית, הכנת ההצעה למכרז ממשלתי צריכה להיות מוקפדת מאוד; יש לקרא היטב את תנאי המכרז, לצרף את כל הנספחים הנדרשים, למלא במדויק את כל הפרטים הנדרשים, ולוודא שערבות המכרז עונה במדויק לדרישות תנאי המכרז. כל פגם קטן בהכנת ההצעה למכרז ממשלתי (כגון, היעדר חתימה, מחיקה, החסרת מסמך וכו') עלולה להביא לפסילת ההצעה ללא יכולת לתקן. שנית, יש להגיש את ההצעה במועד. כל איחור, ולו הקל ביותר, יביא לפסילה על הסף של ההצעה. לכן, לא מומלץ להגיש את ההצעה ביום האחרון. שלישית, צריך להכיר בכך שהכנת הצעה למכרז הינו עניין מורכב ורווי בפרטים קטנים – אך חשובים. בהכנת הצעה ל מכרזים ממשלתיים מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה במכרזים ציבוריים.

מה עלי לעשות אם לא זכיתי במכרז ממשלתי משום שקופחתי?

כפי שציינו, בחלק מהמכרזים הממשלתיים נופלים פגמים, העלולים לגרום לקיפוח של מתמודדים שהגישו הצעות תקינות. כדי לשפר את הסיכויים לתיקון הקיפוח, יש לנקוט במספר פעולות. אנו נציין כאן ארבע פעולות מומלצות עיקריות. ראשית, מומלץ למתמודד המודע לפגם בהליכי המכרז או בתנאי הסף של המכרז להתריע מיד על פגמים אלה ולא להמתין לתוצאות המכרז. בתי המשפט דוחים עתירות של מתמודדים במכרזים שהיו מודעים לפגמים אך לא פעלו נגדם "בזמן אמת". שנית, לפני נקיטה בהליכים משפטיים מומלץ למתמודד אשר חש עצמו מקופח, לפנות במכתב מפורט אל עורך המכרז בדרישה לתקן את הקיפוח או פגם אחר שנפל במכרז. שלישית, במקרה של קבלת תשובת סירוב מעורך המכרז או כאשר הוא מתעלם, אסור להשתהות בנקיטת הליכים לתיקון קיפוח במכרז. יש לזכור, בתי המשפט דוחים עתירות רבות בעילה של "שיהוי". רביעית, ניהול הליכים משפטיים כנגד מכרזים ממשלתיים פגומים אינו עניין פשוט ואינו דומה כלל להגשת תובענה אזרחית "רגילה". ראוי להפקיד את ניהולם של הליכים משפטיים בנושא מכרזים ממשלתיים, בידיו המיומנות של עורך דין המתמחה במכרזים.

צרו קשר

לקבל ליווי וייעוץ משפטי מאת ד"ר אורן שבת, בנוגע ל מכרזים ממשלתיים צרו עמנו קשר. טל' 09-9543895, פקס' 09-9545033 או דוא"ל info@michrazim-law.co.il. כתובתנו: משכית 22 הרצליה פיתוח, "בית לומיר" כניסה דרומית קומה ג'.

© Dr. Shabat:
Related Post