X
    Categories: בלוג

שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים

שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים – הוראת תכ"ם 7.12.7

פורסמה הוראת תכ"ם (תקנון כספים משק וכלכלה, אשר מפרסם החשב הכללי במשרד האוצר) מעודכנת לגבי שילוב עסקים זעירים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים (להלן בהכללה: עסקים קטנים). הוראת תכ"ם הנוכחית, מס' 7.12.7 (מהד' 2) שכותרתה "שילוב עסקים זעירים, קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים" נועדה להחליף את קודמתה, שפורסמה בשנת 2013.

ד"ר אורן שבת

עיקרי הוראת תכ"ם החדשה

מטרתה של הוראת תכ"ם 7.12.7 הינה להנחות את משרדי הממשלה לגבי הפעולות הנדרשות מהם למען שילוב עסקים קטנים ובינוניים ברכש ממשלתי. ההוראה מטילה על ועדות המכרזים של משרדים ממשלתיים (למעט משרד הביטחון) חובה, בטרם
קבלת החלטה על יציאה למכרז, לבחון האם ההתקשרות מתאימה לביצוע על ידי עסקים קטנים ובינוניים "מבלי לפגוע בתוצרים המבוקשים". במסגרת בחינה זו מוטל על ועדת המכרזים לבחון האם היקף ההתקשרות עלול להוות חסם להשתתפות עסקים קטנים ובינוניים והאם ניתן לצמצם חסם זה בדרך של פיצול ההתקשרות לסלים לפי מוצרים, שירותים או אזורים גיאוגרפיים, או האם ניתן לאפשר את ביצוע ההתקשרות או חלקה על ידי קבלני משנה.

כן, מוטל על ועדת המכרזים לבחון האם מסמכי המכרז כוללים תנאים מוקדמים  ודרישות העלולים להוות חסם להתמודדות במכרז עבור עסקים קטנים ובינוניים – במידה ותנאים אלה אינם הכרחיים או עניינים, צריכה ועדת המכרזים להנחות את עורך המכרז לבצע את ההתאמות הנדרשות לפני פרסום המכרז. ההוראה כוללת גם הנחיות בדבר תיעוד הליך הבחינה על ידי ועדת המכרזים, הליכי פניה אל ועדת המכרזים לצורך שאלות הבהרה מצד הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, וחובת פרסום נתונים באתרי האינטרנט של משרדי הממשלה על שילוב עסקים זעירים, קטנים ובינוניים בהתקשרויותיהם בשנה החולפת.

עסקים קטנים ובינוניים מהווים 99 אחוזים מכלל העסקים בישראל

עסקים קטנים ובינוניים מהווים מקור תעסוקה וצמיחה כלכלי בעולם המערבי. נכון לשנת 2012 , שיעור העסקים הקטנים והבינוניים בישראל היווה 99 אחוזים מכלל העסקים. עסקים קטנים ובינוניים מעסיקים 69 אחוזים מהמועסקים במגזר העסקי, המהווים 47 אחוזים מכלל המועסקים במשק. למרות מקומם המרכזי של העסקים הקטנים כמנוע לצמיחה כלכלית וליצירת מקומות תעסוקה במשק, עסקים אלה מתקשים להתמודד במכרזים ציבוריים לאור חסרונות הנובעים, בין היתר, מגודלם הקטן יחסית (ראו ד"ר אורן שבת, העתירה המנהלית והסעדים במכרזים ציבוריים 85 (פרלשטיין-גינוסר, 2017).

ההוראה החדשה דורשת שיפור למען שילוב אפקטיבי של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים

כוונת מחבר ההוראה העדכנית טובה – התוצאה פחות: ההוראה נעדרת דרישה להקצאת חובה של התקשרויות ציבוריות לעסקים כאמור, באופן שיבטיח תחרות בין עסקים קטנים בלבד; היא מעניקה שיקול דעת מעורפל וכללי בלבד לוועדת המכרזים באשר להתאמת תנאי המכרז לעסקים קטנים (שיקול דעת שאין כל וודאות שיופעל בצורה מיטבית למען העסקים הקטנים). כן היא מקנה לסוכנות לעסקים קטנים מעמד חלש ביחס להתאמת מכרזים ציבוריים לעסקים קטנים. בעיקר, ההוראה נעדרת שקיפות ממשית בנוגע לקריטריונים שלפיהם יופעל שיקול דעת ועדת המכרזים כאמור: לא קיימת חובת פרסום של החלטות ועדת המכרזים לעניין התאמתם של מכרזים כאמור.

לעסקים הקטנים – עמוד השדרה של המשק מגיע יותר.

© כל הזכויות שמורות לד"ר אורן שבת, עו"ד מומחה במכרזים

© Dr. Shabat:
Related Post