X

תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים

תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים – פרסום מכרז פומבי

15.  (א)  רצה משרד להתקשר בחוזה הטעון מכרז פומבי, תפרסם ועדת המכרזים הודעה על כך בעיתון נפוץ, בעיתון בשפה הערבית ובאתר האינטרנט; ההודעה באתר האינטרנט תפורסם בשפה העברית ובשפה הערבית; ההודעה תפורסם זמן סביר לפני המועד האחרון להגשת הצעות.

          (ב)  (בוטלה).

          (ג)   בהודעה על עריכת מכרז פומבי יפורטו בין היתר:

(1)   מהות ההתקשרות המוצעת ותיאור נושאה, לרבות כל זכות ברירה להרחבת ההתקשרות;

(2)   תקופת ההתקשרות המוצעת, לרבות כל זכות ברירה להארכתה;

(3)   תנאים מוקדמים להשתתפות במכרז לפי תקנה 6, אם ישנם; תנאים לדחיית הצעה במכרז לרכישת עבודה או שירותים עתירי כוח אדם לפי תקנה 6א, אם ישנם;

(4)   המקום והמועד שבהם ניתן לקבל פרטים נוספים ואת מסמכי המכרז, והתשלום בעד מסמכי המכרז, אם נדרש;

(5)   המועד האחרון להגשת ההצעות והמקום להגשתן;

(6)   היות המכרז מכרז עם משא ומתן, מכרז עם שלב מיון מוקדם, מכרז עם בחינה דו-שלבית, מכרז פומבי עם הליך תחרותי נוסף, מכרז ממוכן מתפתח או מכרז ממוכן מהיר, לפי העניין.

          (ד)  פורסמה ההודעה על עריכת המכרז הפומבי כאמור בתקנה זו, רשאית ועדת המכרזים לפרסם את תוכן המודעה ברבים גם במדינת חוץ, אחת או יותר, או באמצעות משלוח לשני מציעים לפחות שמקום מושבם במדינת חוץ.

          (ה)  נוסף על האמור בתקנת משנה (א), הודעה על עריכת מכרז פומבי תופץ בדואר אלקטרוני לכל אדם אשר ביקש להיכלל ברשימת המנויים על קבלת הודעות לפי תקנה זו.

          (ו)   החשב הכללי יפרסם, באתר האינטרנט, בהודעה ברשומות, ובתדירות סבירה, גם בעיתון נפוץ ובעיתון בשפה הערבית, את אופן ההצטרפות לרשימת המנויים כאמור בתקנת משנה (ה).


פנייה בהודעה לציבור על עריכת מכרז

תקנה 15 לתקנות חובת מכרזים, תשנ"ג-1993 מפרטת את החובות החלות על ועדת מכרזים של "משרד" לגבי אופן פנייה לציבור לקבלת הצעות, כאשר התקשרות של משרד טעונה מכרז פומבי. "משרד" מוגדר בתקנה 1 לתקנות כ"כל משרד ממשרדי הממשלה או יחידת סמך של משרד כאמור, למעט משרד הביטחון", ואילו "מכרז פומבי" מוגדר באותה תקנה כ"מכרז שבו הפנייה לקבלת הצעות נעשית בהודעה לציבור המתפרסמת לפי תקנה "15.

בהתאם לתקנת משנה 15(א), חלה על ועדת המכרזים חובה לפרסם את הפנייה לציבור בעיתון "נפוץ", כמו גם בעיתון המתפרסם בשפה הערבית וכן ב"אתר האינטרנט". "אתר האינטרנט" מוגדר כך "(1) לעניין משרד ממשלתי – אתר האינטרנט  של מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי"; "(2) לעניין גוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי – אתר האינטרנט של הגוף הציבורי…".

גם כאשר מפרסמת ועדת המכרזים את פנייתה לציבור באתר אינטרנט חלה עליה חובה לעשות כן בשפה הערבית, זאת בנוסף לפרסום בשפה העברית.

תכנים הכרחיים בגוף ההודעה לציבור על עריכת מכרז

תקנה משנה 15(ג) מפרטת את תכניה המנדטוריים של הודעה – פנייה לציבור להגיש הצעות לטובת מכרז פומבי. רשימת העניינים המפורטים בתקנה זו הינה רשימת "מינימום". ממילא רשאית ועדת המכרזים לפרסם פרטים נוספים, אם היא רואה לנכון לעשות כן. לעומת זאת, ועדת המכרזים מנועה מלהחסיר בהודעתה את הפרטים הנזכרים או חלק מהם. החסרת פרטים או מסירת פרטים לא נכונים עלולה להביא, במקרים מסוימים לביטול המכרז, בהתאם לנסיבות העניין ולפי חומרת הפגם.

מסירת הודעה בחו"ל ובדואר אלקטרוני על עריכת מכרז

תקנת משנה 15(ד) מוסיפה על חובת הפרסום הקבועה בתקנה 15(א), ומקנה לוועדת המכרזים רשות לפרסם הודעה על עריכת המכרז גם בחו"ל, תקנות משנה 15(ה)-(ו) מטילות על ועדת המכרזים חובה למסור הודעה בדואר אלקטרוני עריכת המכרז הפומבי לכל אדם שביקש להיכלל ברשימת המנויים על קבלת הודעות, תוך קביעת הסדרי פומביות לאופן ההצטרפות לאותה רשימה. יצוין, כי הצטרפות מציעים פוטנציאלים לרשימת המנויים לקבלת הודעות על פרסום מכרזים הינה בעלת חשיבות מעשית ועסקית חשובה, בין היתר, משום שבהתקיים התנאים לפרסום מכרז ממוכן מהיר, רשאית ועדת המכרזים לפרסם הודעה על מכרז ממוכן מהיר אך ורק באמצעות הדואר האלקטרוני, בין חמישה ימי עסקים לארבע שעות לפני מועד עריכת המכרז, בהתאם למידת הדחיפות. ראו תקנות 19א ו-19ה לתקנות חובת המכרזים. 

* זכויות היוצרים שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר אורן שבת ©
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.

 

 

© Dr. Shabat:
Related Post