X

פס"ד של ביהמ"ש העליון מגבה את זכות האזרח לעיין בפרוטוקולי מכרזים

בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט העליון, כי סעיף 6 לתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות אינו חוסם את דרכו של אזרח מלעיין בפרוטוקולי ועדות המכרזים. עם זאת, עולה מפסק הדין, כי על הבקשה למידע להיות סבירה מבחינת היקף, וקבלתה כפופה, בין היתר, גם לשקילת תגובת הצדדים העלולים להיפגע מחשיפת הפרוטוקולים.  

המערערת, תושבת ירוחם הגישה בקשה לפי חוק חופש המידע, שבמסגרתה ביקשה לקבל את כל הפרוטוקולים של ישיבות ועדת המכרזים של המועצה המקומית ירוחם בנוגע לכ-70 מכרזים שפרסמה המועצה בין השנים 2017-2012. לאחר שבקשת המערערת סורבה, היא הגישה עתירה לביהמ"ש לעניינים מנהליים ונדחתה.

בית המשפט לעניינים מנהליים ביסס את פסק דינו על הקביעה, כי תקנה 6 לתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות אוסר על פרסום פרוטוקולים של ישיבות ועדת המכרזים. פרוטוקולים אלה, על פי קביעת בית המשפט, הינם בגדר "מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין"; אשר על כן ולפי הוראת סעיף 9(א)(4) לחוק חופש המידע אין הממונה על חופש המידע במועצה מוסמך למוסרו.

תקנה 6 לתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות, שכותרתו "שמירת סוגיות" קובעת, כדלקמן: "לא ימסור אדם שום ידיעה שהגיעה לידו בתוקף תפקידו בעניין מכרז העומד להתפרסם או שפורסם, או בעניין מהלך הדיונים בוועדה והחלטתה, אלא לאדם שהוסמך כדין לקבל אותה ידיעה, ובדרך שנקבעה בתוספת זו." הוראה זהה קבועה בתקנה 6 לתקנות העיריות (מכרזים).

בית המשפט העליון קבע, כי ההוראות הנזכרות לא נועדו להסדיר מסירת מידע או איסור על מסירתו לפונה מקרב הציבור במסגרת בקשה לחופש מידע לפי חוק חופש המידע, אלא תכליתן היא לאסור על עובד הציבור למסור מידע שמגיע אליו בתוקף תפקידו למי שאינו מוסמך לקבלו. כלומר, בקשה מקרב הציבור לקבל מידע בנוגע למכרז ציבורי צריכה להיבחן לגופה על פי הוראות חוק חופש המידע ולאחר נקיטה בהליך לפי סעיף 13 לחוק של קבלת עמדת משתתפי המכרז העלולים להיפגע מחשיפת המידע. זו גם זו, ציין בית המשפט, סעיף 17(ד) מסמיך את בית המשפט, על אף הוראות סעיף 9 להורות לרשות על גילוי מידע שנתבקש כולו או בחלקו ובתנאים שיקבע, "אם לדעתו העניין הציבורי בגילוי המידע עדיף וגובר על הטעם לדחיית הבקשה, ובלבד שגילוי המידע אינו אסור על פי דין." עוד ציין בית המשפט, כי השיקולים שצריכה הרשות לשקול בנוגע לעניין הציבורי שבגילוי המידע אינו מוגבל לשיקולים המנויים בסעיף לסעיף 10 לחוק חופש המידע (שמירה על בריאות הציבור או בטיחותו, או שמירה על איכות הסביבה – שומה עליה לשקול גם את הצורך לקיים בקרה על רשויות השלטון לשם מניעת מעשית שחיתות.

לבסוף, בית המשפט קיבל את הערעור והתיר למערערת להגיש לממונה על חופש המידע בירוחם בקשה חדשה, אשר תכלול דרישה לעיין בפרוטוקולי ועדות המכרזים של 6-5 מכרזים. על הממונה על חופש המידע הוטל לבדוק את הבקשה, בין היתר, תוך שימת דגש על הוראות סעיפים 9(ב)(6) ו-13 לחוק חופש המידע לעניין חשיפות מידע שהוא סוד מסחרי או מקצועי, ותוך נקיטה בהליך לקבלת עמדת משתתפי המכרזים הרלוונטיים, העלולים להיפגע מחשיפת המידע.

עע"ם 2416/18 בריגע נ' המועצה המקומית ירוחם (12.2.2019)

השופטים: מני מזוז, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין.

© Dr. Shabat:
Related Post