X

מתמודד במכרז חויב לשלם פיצויים למתמודד אחר בגין הפרת חובת תום הלב

בפסק דין נדיר חייב בית המשפט מתמודד במכרז ציבורי לשלם למתמודד מתחרה פיצויים בסך של 616,023 ש"ח והוצאות משפט בגין הפרת חובת תום הלב, עריכת הסדר כובל, גרם הפרת חוזה ועשיית עושר ולא במשפט. עובדות פסק הדין והנורמות העולות ממנו מלמדות מה מותר ומה אסור למתמודד במכרז לעשות במסגרת יחסיו עם מתמודד אחר באותו מכרז.

העובדות בקצרה:

התובעת והנתבעת התמודדו במכרז של משרד הביטחון למתן שירותי הבטחת איכות למוצרים ביטחוניים עבור משרד הביטחון. מבנה ההתקשרות הוא כזה, שמשרד הביטחון מתקשר עם החברה שתזכה במכרז וחברה זו מתקשרת עם "מבקרי איכות", אשר יבצעו את עבודת הבטחת האיכות. מספר מבקרי האיכות בעלי ההכשרה המתאימה בישראל הוא מצומצם. מספרם הגיע, בזמנים הרלוונטים, לעשרים ושניים מבקרי איכות, בלבד.

התובעת זכתה במכרז, אולם הנתבעת שלא זכתה במכרז נקטה בפעולות יזומות על מנת להביא לכך שמבקרי האיכות לא יתקשרו עם התובעת. היא פנתה אל מבקרי האיכות והתרתה בהם שלא להתקשר עם התובעת. הנתבעת עשתה את מהלכיה בשיתוף עם אחד מעובדי התובעת, תוך ניצול מעמדו הבכיר אצלה.

הנתבעת נקטה בצעדים אקטיביים על מנת להכשיל את התובעת משכלול זכייתה במכרז:

בית המשפט קבע, כי התנהגות הנתבעת עלתה כדי הפרה של חובת תום הלב ושל סטנדרט ההתנהגות המצופה ממתמודד במכרז, שכן הנתבעת נקטה בצעדים אקטיביים על מנת להכשיל את התובעת משכלול זכייתה במכרז. כמו כן, קבע בית המשפט, כי הנתבעת עשתה הסדר כובל ובכך הפרה את סעיפים 2(א) ו-4 לחוק התחרות. זו גם זו, מאפייני הקשר שיצרה הנתבעת עם עובד בכיר בתובעת הצמיחו עוולה של גרם הפרת חוזה נגד הנתבעת.

לאור כל אלה פסק בית המשפט, כי על הנתבעת להשיב לתובעת את הרווחים שהפיקה עקב התקשרותה עם משרד הביטחון לביצוע מחצית ההזמנה, סך של 616,023 ₪ ועוד שכר טרחת עו"ד בסך של 76,000 ש"ח.

ת"א (הרצ') 57208-05-17 מגלן א.ג. 2001 בע"מ נ' אדוונסד סיסטמס דיזיינרס אי אס די (24.2.2020). השופט: אמיר ויצנבליט.

© Dr. Shabat:
Related Post