X

תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים – תיבת מכרז

תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים – תיבת המכרז

(א)  ההצעות למכרז יישמרו עד לפתיחתן, במועד האחרון להגשת ההצעות או אחריו, בתוך תיבה נעולה, אחת או יותר, אשר תיועד לשמירת מסמכי מכרזים (בתקנות אלה – תיבת המכרז).

(ב)  מנהל כללי של משרד ממשלתי – ולעניין יחידת סמך כאמור בתקנה 8(ב) – מי שמוסמך לכך לפי תקנת המשנה האמורה – ימנה מבין עובדי משרדו עובדים שיהיו כשירים לפתוח תיבת מכרז; תיבת המכרז תיפתח בנוכחות ועדת המכרזים או בנוכחות שלושה אנשים לפחות מבין הכשירים כאמור או מבין חברי ועדת המכרזים.

(ג)   (נמחקה).

(ד)  במעמד פתיחת תיבת המכרז ייערך פרוטוקול שבו יירשמו, בין היתר, מספר ההצעות שנמצאו בתיבה, תכולתן, זיהויין, האומדן אם נעשה כזה, וככל הניתן גם המחיר המוצע או המבוקש, לפי הענין.

(ה)  במכרז שאינו מכרז ממוכן תיפתח תיבת המכרז לא יאוחר מסוף יום העבודה שאחרי המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז זולת אם נימקה ועדת המכרזים את הצורך בפתיחת התיבה במועד מאוחר מן המועד האמור.


שמירה על עקרונות המכרז באמצעות ניהול מוקפד של תיבת המכרזים

תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים מפרטת באופן מדוקדק את אופן ניהול תיבת המכרזים, קרי, אותה תיבה שאליה משולשלת הצעת המציע במכרז, ואשר בה היא נשמרת עד למועד פתיחת תיבת המכרזים. ניהול מוקפד של תיבת המכרזים נוגע ללב ליבם של יסודות המכרז הציבורי: עקרון השוויון, ההגינות, והשקיפות. הקפדה על סודיות ההצעות המוגשות למכרז בתיבה, ניהול שקוף של פתיחת תיבת המכרזים בעת היעודה לכך, ורישום אמין ומדויק של תכולתה, חשובים אף לשמירה על טוהר המידות ולמניעת לזות שפתיים באשר לתקינות הליכי המכרז. תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים הינה, אפוא, אבן יסוד חשובה בשמירה על עקרונות המכרז ועל אמינות שיטת המכרז.

מקום שמירת ההצעות במכרז הוא תיבת מכרזים נעולה

תקנת משנה 19(א) לתקנות חובת המכרזים מדגישה, כי ההצעות המוגשות למכרז תישמרנה "עד לפתיחתן, במועד האחרון להגשת ההצעות או אחריו בתיבה נעולה…אשר תיועד לשמירת מסמכי מכרזים…". הדגש המרכזי של הוראה זו נתון לשמירת ההצעות בתיבה נעולה, כלומר, שמירתן בסודיות, באופן שלא תהא לתיבת המכרז גישה "לכל דיכפין". למען הסדר הטוב, מבהירה התקנה, כי לא כל תיבת מסמכים מתאימה לשמירת ההצעות למכרז, אלא אך ורק תיבה כזו שיועדה הוגדר מראש לשמירת מסמכי מכרזים ציבוריים, בלבד.

פסיקת בית המשפט העליון רואה חשיבות עליונה בשמירת ההצעות המוגשות למכרז בסודיות, קרי הגשתן בתוך מעטפה סגורה היטב לתיבת מכרזים נעולה. בהתאם לכך נפסק, כי שליחת הצעות דרך הפקסימיליה היא בניגוד לתקנות 18 ו-19 לתקנות חובת המכרזים, ועל כן מדובר בפגם היורד לשורשו של עניין.

ראו: עע"ם 7799/05 יהלומית פרץ עבודות בניין ופיתוח בע"מ נ' משרד האוצר – מדינת ישראל  פס' 13 לפסק דינו של השופט כתוארו אז, אליקים רובינשטיין (14.5.2006).

במקרים חריגים, כאשר ההצעה מוגשת, בתום לב לתיבת מכרזים שונה מזו שההצעה צריכה הייתה להיות מוגשת לתוכה, ושתי תיבות המכרזים נפתחו באותו הזמן (כך שלא התעורר חשש לאיחור בהגשת ההצעה שהוגשה לתיבה השגויה), יכול שבית המשפט לא יתערב בהחלטת ועדת המכרזים אם זו החליטה להכשיר את ההצעה שהוגשה לתיבה השגויה.

ראו: ת.א. (חי') 282/98 אלונית בנייה ופיתוח בע"מ נ' מנהל מקרקעי ישראל פס' 5 לפסק דינה של השופט ברלינר (10.5.1998).

ראו: הוראות משלימות בהוראת תכ"ם 7.4.12 – פתיחת תיבת המכרזים, להלן.

מי כשיר לפתוח את תיבת המכרזים ומהו הפורום הנכון לפתיחתה ?

תקנת משנה 19(ב) קובעת את הגורם המוסמך ("מנהל כללי של משרד ממשלתי – ולעניין יחידת סמך כאמור בתקנה 8(ב) – מי שמוסמך לכך לפי תקנת המשנה האמורה") למנות את העובדים הכשירים לפתיחת תיבת המכרזים. כי היא מגדירה את הפורום הנכון שבמעמדו תתבצע פתיחת תיבת המכרזים ("ועדת המכרזים או בנוכחות שלושה אנשים לפחות מבין הכשירים כאמור או מבין חברי ועדת המכרזים"). הוראת תקנת משנה 19(ב) באה לצמצם את פתיחת תיבת המכרזים על ידי גורמים העלולים לנסות להשפיע על ההליך המכרזים, וכן כדי למנוע לזות שפתיים על תקינות ההליך. בעת"ם (ח'י) 32392-01-16 דלתון תכנון וביצוע פרויקטים בע"מ נ' עיריית נהריה (15.3.2016) נפסק, כי יש להקפיד על נוכחות הפורום הנכון בעת פתיחת תיבת המכרזים. באותו עניין נדונו תקנות העיריות מכרזים, תשמ"ח-1987, אך הדברים יפים במידה שווה גם לגבי פתיחת תיבת המכרזים לפי תקנות חובת המכרזים (ראו פס' 4.2. לפסק דינה של השופטת למשטריך-לטר).

ראו: הוראות משלימות בהוראת תכ"ם 7.4.12 – פתיחת תיבת המכרזים, להלן.

רישום פרוטוקול פתיחת תיבת המכרזים

תקנה משנת 19(ד) לתקנות חובת המכרזים נותנת ביטוי לעקרון השקיפות במעמד פתיחת תיבת המכרזים: היא מטילה חובה לערוך פרוטוקול אשר יכלול, בין השאר, את מספר ההצעות שנמצאו בתיבה במעמד פתיחתה, את תכולת המעטפות, זיהויין, האומדן (אם נעשה אומדן), והמחיר המוצע או המבוקש בהצעות, לפי העניין. אי עריכת פרוטוקול במעמד פתיחת תיבת המכרזים מהווה פגם היורד לשורשו של עניין, העלול להביא לביטול המכרז. יתר על כן, עריכת רישום לא מלא, או לא בהיר במעמד פתיחת תיבת המכרזים, עלול שלא לעמוד בדרישת עריכת פרוטוקול, ולהביא לפסילת המכרז. כך היה בעניין עע"ם 6203/11 הסעות המוביל הארצי 2007 בע"מ נ' עיריית רמלה (27.12.2011) שבו ציין השופט רובינשטיין: "לא המציעים ולא עורך המכרז יחליטו על דעת עצמם שהוראה מהוראות התקנות או המכרז אין בהן צורך. הוראות אלו נועדו לשמור על טוהר ההליך המכרזי, שקיפותו ושוויוניותו, ומכאן החשיבות שבהקפדה עליהן, בחינת פשיטא… פרוטוקול של ועדת מכרזים צריך להיות ברור כדי שלא יחייב פירושים ופלפולים…" (שם, פס' כ'). בפסק הדין המדובר נדונה תקנה 17(ג) לתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987, אך הדברים יפים באותה מידה אף לתקנה 19 לתקנות חובת המכרזים.

ראו: הוראות משלימות בהוראת תכ"ם 7.4.12 – פתיחת תיבת המכרזים, להלן.

אטימת תיבת המכרזים עד למועד פתיחתה הרשמי

קיימת חשיבות ניכרת לאטימת תיבת המכרזים מרגע סגירתה ועד למועד פתיחתה הרשמי. אטימת התיבה נועדה לשמור על עקרון ההגינות והשוויון שהם עקרונות היסוד של כל מכרז ציבורי (עת"מ (ח-י) 32392-01-16 דלתון תכנון וביצוע פרויקטים בע"מ נ' עיריית נהריה (15.3.2016)).

פתיחת תיבת המכרזים במכרז שאינו ממוכן

תקנת משנה 19(ה) נוקטת בלשון בהירה: "במכרז שאינו מכרז ממוכן תיפתח תיבת המכרז לא יאוחר מסוף יום העבודה שאחרי המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז, זולת אם נימקה ועדת המכרזים את הצורך בפתיחת התיבה במועד מאוחר מן המועד האמור." התקנה משאירה לוועדת המכרזים "פתח" לעכב את פתיחת תיבת המכרזים, בכפוף למתן נימוק לכך. מובן, שהנימוק צריך להיות ענייני, כאשר לנגד עיני הוועדה מצויים אך ורק טובת ההליך ותקינותו.

ראו הוראות משלימות בהוראת תכ"ם 7.4.12 – פתיחת תיבת המכרזים, להלן.

הוראת תכ"ם  7.4.12 מהד' 5 – פתיחת תיבת המכרזים

החשב הכללי במשרד האוצר (החשכ"ל) קבע הנחיות משלימות לעניין פתיחת תיבת המכרזים. הנחיות אלו עוגנו בהוראת תכ"ם 7.4.12. שכותרתה "פתיחת תיבת המכרזים". מהדורת ההוראה שבה עסקינן הינה מס' 5.

לעניין תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים מוסיפה הוראת תכ"ם הנדונה, ארבע הוראות חשובות:

  • תיבת המכרזים צריכה להיות מסומנת (סעיף 2.1).
  • דחיית מועד פתיחת תיבת המכרזים תיעשה אך ורק "מטעמים מיוחדים" ולאחר התייעצות עם היועץ המשפטי של הוועדה. נימוקי הוועדה לדחיית פתיחת התיבה ירשמו בפרוטוקול (סעיף 2.2).
  • פרוטוקול פתיחת תיבת המכרזים ייחתם על ידי כל הנוכחים באותו מעמד (סעיף 2.3.1).
  • מעטפות שהוגשו לאחר המועד האחרון להגשת הצעות שנקבע במסמכי המכרז לא תפתחנה; ועדת המכרזים תציין בפרוטוקול את האיחור בהגשת ההצעות כסיבה לפסילתן (סעיף 2.4).
צרו קשר

משרדנו ישמח להעניק ייעוץ ואו ייצוג בכל הנוגע  למכרזים ציבוריים. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 פינת רח' יוחנן הסנדלר 8, הרצליה פיתוח. התקשרו עמנו לטל' 09-9543895 (רב קווי), פקס' 09-9545033, דואר אלקטרוני info@michrazim-co.il.

© זכויות היוצרים שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר אורן שבת, עו"ד למכרזים.
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.
*תאריך 16.10.2017.

© Dr. Shabat:
Related Post