X

תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים

תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים – מכרז ממוכן מהיר

(א)  ועדת המכרזים רשאית להחליט על עריכת מכרז ממוכן מהיר לצורך התקשרות שהתקיים בה אחד מאלה:

(1)   ההתקשרות נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש, בהיקף ולתקופה המזעריים הנדרשים בנסיבות כאמור;

(2)   שווייה של ההתקשרות אינו עולה על 400,000 שקלים חדשים.

(ב)  מכרז ממוכן מהיר ינוהל כך:

(1)   בהודעה באתר האינטרנט ובהודעה שתישלח למנויים לפי תקנה 15(ה), יצוין באופן בולט כי המכרז הוא מכרז ממוכן מהיר והמועד האחרון להגשת ההצעות;

(2)   על אף האמור בתקנה 15(א) סיפה, המועד האחרון להגשת הצעות במכרז ממוכן מהיר יכול שיהיה לאחר חמישה ימי עבודה ממועד פרסום ההודעה על עריכת המכרז; במכרז להתקשרות אשר נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש, המועד האחרון להגשת הצעות יהיה המועד שתקבע ועדת המכרזים, בהתחשב במועד הנדרש לעריכת ההתקשרות ובדחיפותה, ואשר לא יפחת מארבע שעות מהמועד שבו נשלחו הודעות כאמור;

(3)   ועדת המכרזים רשאית לקבוע כי מכרז ממוכן מהיר ייערך בדרך של מכרז ממוכן מתפתח.


מכרז ממוכן מהיר

המכרז הממוכן המהיר מוגדר בתקנה 1 לתקנות חובת המכרזים כמכרז כמשמעותו בתקנה 19ה הנ"ל. באופן כללי, המכרז הממוכן המהיר הוא הליך חלופי לשימוש במכרז סגור. כלומר, הוא מכרז סגור אשר נערך במדיה אלקטרונית.

מתי רשאית ועדת המכרזים להחליט על עריכת מכרז ממוכן מהיר ?

התנאים לקבלת החלטת ועדת המכרזים על עריכת מכרז ממוכן מהיר, מתקיים בהתקשרות אשר:

  • "נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש" (תקנה 19ה(א)(1) רישא). סעיף 4.3.5.1. להוראת תכ"ם 7.1.2 מהד' 02 – מבוא לתהליך התקשרויות ורכישות, מנחה את משרדי הממשלה, כי עליהם לעשות "כל שניתן כדי שהתקשרות לא תהפוך דחופה, באופן המצריך התקשרות בפטור ממכרז או באופן המצריך עריכת מכרז ממוכן מהיר."
  • "בהיקף ולתקופה המזעריים הנדרשים בנסיבות כאמור" (תקנה 19ה(א)(1) סיפא). לאמור, היקף ותקופת ההתקשרות צריכים להיות במינימום הנדרש כדי לתת מענה לדחיפות ולמניעת נזק של ממש. ראו עוד סעיף 2.1 להוראת תכ"ם 7.21.6 מהד' 01 – מכרז ממוכן מהיר.

או

  • שווי ההתקשרות אינו עולה על 400,000 ש"ח. אולם, כאשר כאשר שווי ההתקשרות עולה על 400,000 ש"ח, ועדת הפטור המשרדית תהיה רשאית לאשר את ההתקשרות (סעיף 2.1.2 סעיף להוראת תכ"ם 7.21.6 מהד' 01 – מכרז ממוכן מהיר).

בהתאם לתקנה 19ה(ב) על ועדת המכרזים לפרסם הודעה ב"אתר האינטרנט" (*) ובהודעה נוספת  שתישלח למנויים דואר אלקטרוני למציעים הנכללים ברשימת המנויים לקבלת הודעות על מכרז פומבי, המנוהלת ב"אתר האינטרנט" (*) (ראו תקנה 15(ה)). בהודעה יצוין, באופן בולט, כי המכרז הוא מכרז ממוכן מהיר, וכן יצוין המועד האחרון להגשת הצעות. תוכן ההודעה יהיה דומה להודעה על עריכת מכרז פומבי, ובהתאם למפורט בהוראת תכ"ם 7.4.8 מהד'  – פרסום מכרז פומבי.

(ראו סעיף 2.2 להוראת תכ"ם 7.21.6 הנ"ל).

המועד להגשת הצעות במכרז ממוכן מהיר

בתקנה 19ה(ב)(2) לתקנות חובת המכרזים נקבע, כי על אף שבתקנה 15(א) סיפה מחויבת ועדת המכרזים לפרסם את הודעתה  על עריכת מכרז "זמן סביר" לפני המועד האחרון להגשת הצעות, הרי שבמכרז ממוכן מהיר יכול שהמועד האחרון להגשת הצעות יהיה חמישה ימי עבודה ממועד פרסום ההודעה על עריכת המכרז.

אולם, במכרז להתקשרות, אשר נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש (בין אם שווי המכרז עולה על 400,000 ש"ח או נופל ממנו), המועד האחרון להגשת הצעות יכול להיות המועד שתקבע ועדת המכרזים. ועדת המכרזים תקבע את המועד האחרון להגשת הצעות בהתחשב במועד הנדרש לעריכת ההתקשרות ובדחיפותה, ומועד זה לא יפחת מארבע שעות מהמועד שבו נשלחו הודעות כאמור.

לנוכח הפוטציאלי הפוגעני של המכרז הממוכן המהיר ביחס ליסוד התחרות במכרז לדעתנו, יש לפרש את התיבה "נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש" ואת כל אחד מרכיביה, באופן מצומצם, כך שרק במקרים חריגים ויוצאים מן הכלל תהא ועדת המכרזים רשאית להחליט על עריכת מכרז ממוכן מהיר.

מפסק דינה של השופטת ענת ברון בה"פ (מחוזי ת"א) 1027/02 אביב גלעדי הפקות בע"מ נ' ההתאחדות לכדורגל בישראל פס' 22 (7.4.2003) עולה, כי גם מקום שבו קיים פטור ממכרז בשל דחיפות, אין הצדקה לבצע התקשרות ארוכת טווח, שכן התקשרות כזו עלולה להיות שקולה לעקיפת חובת המכרז (במקרה זה, המשיבה בהליך המרצת הפתיחה הייתה גוף דו-מהותי, ופסק הדין ניתן לפני התקנת תקנה 19ה הנ"ל).

מכרז ממוכן מהיר הנערך כמכרז ממוכן מתפתח

בהתאם לתקנה 19ה(ב)(3)(3) ועדת המכרזים רשאית לקבוע, כי מכרז ממוכן מהיר ייערך בדרך של מכרז ממוכן מתפתח. למושג "מכרז ממוכן מתפתח" ראו תקנה 19ד לתקנות חובת המכרזים.

* בהתאם לתקנה 1 לתקנות חובת המכרזים "'אתר האינטרנט' –  (1)   לעניין משרד ממשלתי – אתר האינטרנט של מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי (להלן – אתר האינטרנט הממשלתי); (2) לעניין גוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי – אתר האינטרנט של הגוף הציבורי או של כמה גופים ציבוריים כאמור".

צרו קשר

משרדנו ישמח להעניק ייעוץ ואו ייצוג בכל הנוגע  למכרזים ציבוריים. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 פינת רח' יוחנן הסנדלר 8, הרצליה פיתוח. התקשרו עמנו לטל' 09-9543895 (רב קווי), פקס' 09-9545033, דואר אלקטרוני info@michrazim-co.il.

* זכויות היוצרים שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר אורן שבת, עו"ד למכרזים ©
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.
*תאריך 3.10.2017.

© Dr. Shabat:
Related Post