X

קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז

הפסד או אי זכייה בלתי מוצדקים במכרז אינם בהכרח מסמלים סוף פסוק מבחינת המתמודד המקופח במכרז. במקרים רבים ניתן להביא לתיקון הפגמים במכרז ולהסיר את הקיפוח על ידי ערעור על תוצאות מכרז באמצעות עורך דין מומחה במכרזים. משרדו של ד"ר אורן שבת, עורך דין הוא בעל מומחיות ייחודית במכרזים ציבוריים. ד"ר שבת מייצג ומלווה מתמודדים במכרזים ציבוריים בערעורים על מכרזים ציבוריים ועל החלטות של ועדות המכרזים. לקריאת נוספים אודות ד"ר אורן שבת לחצו כאן.

צרו קשר עם ד"ר עו"ד אורן שבת בטל' 09-9543895, פקס' 09-9545033. כתובתנו, רח' משכית 22 הרצליה פיתוח "בית לומיר", כניסה דרומית קומה שלישית. ניתן לשלוח דואר אלקטרוני לכתובתinfo@michrazim-law.co.il.

מהו ערעור על תוצאות מכרז?

המושג ערעור על תוצאות מכרז על מכרז דורש הבהרה קצרה. במאמר זה, המושג "ערעור על תוצאות מכרז" פירושו מכלול ההליכים והפעולות הננקטים על ידי מתמודד במכרז או על ידי עורך דינו כדי להביא את תלונתו על פגמים או על קיפוח במכרז, בפני ועדת המכרזים ובפני עורך המכרז ואחר כך – במידת הצורך – לבית המשפט (בדרך כלל (אך לא רק) באמצעות עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים), והכל כדי לשנות את תוצאותיו המקפחות של מכרז.

ערעור על תוצאות מכרז כדי לתקן קיפוח

מתמודדים במכרזים משקיעים משאבים גדולים בממון, עבודה ובזמן לצורך הגשת הצעות במכרזים. למתמודדים קיימות ציפיות לגיטימיות להליך צודק והוגן שבו תינתן להם הזדמנות שוויונית לזכות בהתקשרות עם הרשות הציבורית, להתפרנס, לצבור מוניטין ולקבל ניסיון נוסף אשר ישמש אותם לצורך הגשת הצעות במכרזים עתידיים.

למרות הציפיות, למרבה הצער, במכרזים רבים נופלים פגמים מסוגים שונים ומגוונים, העלולים לגרום לקיפוח של מתמודדים. להלן מספר דוגמאות לפגמים נפוצים במכרזים: אי פסילת מתמודד שאינו עומד בתנאי הסף של המכרז או לא הגיש את המסמכים הדרושים על פי תנאי המכרז, מתן פירוש לא נכון ולא סביר לתנאי המכרז, מתן ניקוד חסר (או מתן ניקוד ביתר), העסקת יועץ למכרז הנגוע בניגוד עניינים, ועוד פגמים רבים. פגמים אלה מתרחשים לעתים עקב רשלנות של עורך המכרז או מי מטעמו, אך ישנם פגמים שנגרמים אפילו בכוונת מכוון. לעתים, מתרחשות הטיות מכוונות של המכרז שמאחוריהן קיים מנגנון מאורגן של מתן שוחד. במקרים כאלה ואחרים יתכן ומתמודד מקופח ירצה להגיש ערעור על מכרז.

מדוע להגיש ערעור על תוצאות מכרז באמצעות עורך דין?

פגמים שנופלים במכרז הם לרוב נסתרים מן העין ולא מתגלים או לא מטופלים, אלא אם כן המתמודד נוקט בהליכי ערעור על מכרז. הניסיון מלמד, כי חלק מהמתמודדים אכן נוקטים בהליכי ערעור על תוצאות מכרז אך עושים זאת בעצמם וללא ייעוץ וליווי מקצועי של עורך דין, המתמחה במכרזים. ניהול הליכי ערעור על מכרז ללא ליווי מקצועי עלול לגרוע מסיכויי ההצלחה של ההליך לו נוהל על ידי עורך דין המתמחה במכרזים ציבוריים. שכן ישנן הוראות חוק, תקנות, הוראות פסיקה, תקדימים וטקטיקות משפטיות חשובות שאינם ידועים למי שאינו מתמחה בתחום.

חוסר הידיעה וחוסר הניסיון של מתמודד במכרז בייצוג עצמו בהליך ערעור על תוצאות מכרז עלול להיות מנוצל לרעה על ידי עורך המכרז ולהביא להכשלת ההליך. למשל: "תרגיל" ידוע של עורכי מכרזים הוא לא להשיב או לא להשיב בתוך זמן סביר לתלונות על פגמים או על קיפוח במכרז. מתמודדים רבים יודעים שיש להגיש עתירה מנהלית לכל המאוחר בתוך 45 ימים, אך הם סבורים בטעות שמועד זה מתחיל להימנות רק לאחר קבלת מענה לתלונה מעורך המכרז – וזו סברה שגויה לחלוטין. כשהם לבסוף פונים לעורך דין לצורך הגשת ערעור על תוצאות מכרז, הם מגלים את טעותם אך אז כבר עלול להיות מאוחר מדי בגלל עילת השיהוי, ודלתות בתי המשפט לערעור על המכרז, באמצעות עתירה מינהלית, סגורות בפניהם.

עורך דין מתמחה לצורך הגשת ערעור על תוצאות מכרז

לעומת יוזמה פרטית של מתמודד מקופח במכרז לנקוט בהליכי ערעור על תוצאות מכרז, עורך דין המתמחה במכרזים ציבוריים יהיה הרבה יותר יעיל ואפקטיבי ואף צפוי להניב תוצאות טובות יותר משמעותית. הוא ידע כבר בשלב הראשון אילו טענות משפטיות לטעון בפני עורך המכרז (ולא פחות חשוב מכך – אילו טענות מוטב לא לטעון), הוא ידאג לקבל ולעיין במסמכי המכרז הרלוונטיים, הוא יאתר את הפגמים שנפלו בהליכי המכרז או בהצעות המתמודדים האחרים, ויבצע את הפעולות הללו ללא שיהוי, תוך הימנעות ממצב שבו דלתות בית המשפט נסגרות בפני המתמודד. לאחר מכן, במידת הצורך, הוא יגיש עתירה מינהלית לבית המשפט.

יתר על כן, כאשר עורכי מכרזים מבינים שלפניהם ניצב עורך דין המתמחה במכרזים ציבוריים, הם בדרך כלל מתייחסים אליו ברצינות רבה יותר, ונמנעים מטקטיקות פסולות שבהן הם עשויים לנקוט כנגד מתמודדים חסרי ניסיון. כפועל יוצא מכך, ערעור על תוצאות מכרז בליווי עורך דין, ממצה טוב יותר את סיכויי ההצלחה של המתמודד כבר בשלב המקדמי, עוד לפני הגשת עתירה לבית המשפט. יתר על כן, כאשר המתמודד במכרז מיוצג היטב, קיימים סיכויים לא מבוטלים, כי הפגמים במכרז יתוקנו והקיפוח יוסר ללא צורך בערעור על תוצאות המכרז באמצעות הגשת עתירה מינהלית.

לסיכום, תוצאה מאכזבת במכרז ציבורי או קיפוח של מתמודד (כדוגמת שלילת הזכייה במכרז המגיעה לו) אינם בהכרח סוף פסוק. במקרים רבים מאוד אפשר לתקן את הפגמים ולהסיר את הקיפוח. אין מקום לייאוש ומוטב להגיש ערעור על תוצאות מכרז, קרי פנייה אל עורך המכרז ולאחר מכן (אם עדיין קיים צורך בכך) הגשת עתירה מינהלית לבית המשפט. יחד עם זאת, כדי להגיע לתוצאה הרצויה, מומלץ לפנות, ללא השתהות, אל עורך דין המתמחה במכרזים ציבוריים.

פנה אלינו ונסייע לך 09-9543895.

© Dr. Shabat:
Related Post