X

תקנות חובת המכרזים

למשרדו של ד"ר עו"ד אורן שבת התמחות ייחודית בתחום המכרזים הציבוריים, ובתחום תקנות חובת המכרזים.

צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.

תקנות חובת המכרזים

מהן תקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993 (להלן – תקנות חובת המכרזים) ? מהו הרקע העומד מאחורי התקנת תקנות אלו? מהם העקרונות שלפיהם יש לפרש את התקנות? מה מידת חשיבותן בדיני המכרזים הציבוריים? ומהם עיקרי החידושים שחוללה הרפורמה משנת 2009? שאלות חשובות אלו ושאלות חשובות נוספות בקשר עם תקנות חובת המכרזים תידונה בקצרה בפסקאות שלהלן. הפסקאות מכילות הפניות למקורות מידע משלימים וכן לנוסח התקנות ולפרשנותן העדכנית.

הרקע להתקנת תקנות חובת המכרזים

חקיקת חוק חובת המכרזים בשנת 1992, בעקבות הצעת החוק הפרטית של חבר הכנסת מרדכי ורשבסקי (חוק חובת מכרזים, התשנ"א-1991, ה"ח 2073) היוותה נדבך חשוב בהתפתחות דיני המכרזים של מדינת ישראל. קודם לחקיקת חוק חובת המכרזים, ועוד הרבה קודם להתקנת תקנות חובת המכרזים נשלטו התקשרויות משרדי הממשלה, בעיקר, על ידי הוראות התכ"ם (תקנון כספים משק וכלכלה) ועל ידי פסיקת בג"ץ. חוק חובת המכרזים קבע נורמות יסוד חשובות, כאשר החשובה מבניהן היא חובת פרסום מכרז פומבי כתנאי להתקשרות (הגופים הכפופים לחוק) באמצעות מכרז פומבי (סעיף 2 לחוק). יחד עם זאת, מעצם היותו דבר חקיקה ראשית, חוק חובת המכרזים נעדר הסדרים מפורטים, אשר חיוניים ליישום ההוראות היסודיות המעוגנות בו. לקריאה נוספת אודות הרקע לחקיקת חוק חובת המכרזים לחצו כאן.

הסמכות לקביעת הוראות מפורטות ליישום חוק חובת המכרזים ניתנה, בסעיף 4 לחוק, לשר האוצר באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. בהתאם לסעיף 4 הנ"ל הוסמך שר האוצר באישור ועדת החוקה חוק ומשפט לקבוע תקנות, בין היתר, לעניין סכומים או סוגי עסקאות שלגביהם לא תהיה חובה לערוך מכרז כלל, לחלופין, לא תהיה  חובה לערוך מכרז פומבי אלא מכרז סגור ועוד (ראו להלן). יצוין, שביחס להתקשרויות מערכת הביטחון, תאגידים מקומיים, תאגידי מים ומוסדות להשכלה גבוהה נקבעו הסדרים שונים לגבי התקנת התקנות הרלוונטיות אליהם.

אימוץ תכליות דיני המכרזים לתוך תקנות חובת המכרזים

תקנות חובת המכרזים אימצו את התכלית הכפולה, של דיני המכרזים, הנלמדת מסעיפים 2 ו 4- לחוק חובת המכרזים, לאמור: תכלית עסקית מצד אחד, ותכלית ציבורית, מצד שני.

ביטוי לתכליות אלו מעוגן בהוראת תקנה 1א. לתקנות חובת המכרזים, שהוספה בתיקון התשס"ט 33 וכותרתה "עקרונות המכרז". הוראת תקנה 1א. הוראה זו קובעת כדלקמן: "(א) גוף ציבורי יערוך מכרז, או פנייה פרטנית בעקבות מכרז מרכזי, באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין, הוגן ושוויוני, המבטיח את מרב היתרונות לגוף הציבורי. (ב) גוף ציבורי שהחליט לבצע התקשרות שלא באמצעות מכרז לפי תקנות אלה, ינהל את ההליכים לקראת ההתקשרות האמורה ככל הניתן לפי העקרונות כאמור בתקנת משנה (א)."

תקנות חובת המכרזים כוללות, בנוסף, שלל הוראות הדורשות, כי יישומן ייעשה "לשם ניהול תקין והוגן של המכרז וכדי להבטיח את קבלת ההצעה המעניקה את מרב היתרונות למשרד". למשל: תקנה 5(ג) (התקשרות עם בעל מקצוע מומחה), תקנה 16 (ד) (עריכת מכרז סגור), תקנה 17 (ב)( 6) (מסמכי המכרז), תקנה 22 (אמות מידה).

באופן האמור, מבטאות התקנות אימוץ תכליתו הציבורית של המכרז הציבורי, מצד אחד, ואת תכליתו העסקית, מצד שני, ללא אימוץ הוראה הצהרתית מפורשת בדבר תכליות הדינים.

בשנת 2009 עברו תקנות חובת המכרזים רפורמה משמעותית. לקריאה אודות הרפורמה בתקנות חובת המכרזים משנת 2009 לחצו כאן.

אינדקס תקנות חובת המכרזים

לחצו על התקנה המבוקשת כדי להגיע לדף המכיל את נוסח התקנה ואת תקציר פרשנותה.

  פרק א': פרשנות
סעיף 1 הגדרות
סעיף 1א עקרונות המכרז
סעיף 1ב עדיפות המכרז הפומבי
סעיף 1ג פרסום והחלטות
  פרק ב': התקשרויות של משרדים
סעיף 2 הגדרות
סעיף 3 פטור מחובת מכרז
סעיף 3א בחינת קיומם של ספקים
סעיף 3ב בחינת קיומם של מיזמים
סעיף 3ג מימוש זכות בחירה
סעיף 3ד התקשרות מסגרת עם חברה ממשלתית
סעיף 4 מכרז סגור
סעיף 5 התקשרות עם בעל מקצוע מומחה
סעיף 5א התקשרות עם מתכננים
סעיף 6 תנאים מוקדמים להשתתפות במכרז
סעיף 6א תנאים לדחיית הצעה
סעיף 7 ניהול משא ומתן עם מציעים במכרז
סעיף 8 ועדת מכרזים
סעיף 8א תפקידי ועדת המכרזים
סעיף 9 סיווג התקשרויות
סעיף 10 עבודת ועדת מכרזים
סעיף 10א ועדת פטור משרדית
סעיף 11 ועדת פטור
סעיף 12 אישור ועדת פטור
סעיף 12א אישור חשב כללי
סעיף 13 דיווח על החלטות
סעיף 14א פנייה מוקדמת לקבלת מידע
סעיף 14ב ריכוז התקשרויות
סעיף 15 פרסום מכרז פומבי
סעיף 16 רשימת מציעים
סעיף 16א עריכת מכרז סגור ופנייה תחרותית לקבלת הצעות
סעיף 16ב ערבות מכרז
סעיף 17 מסמכי מכרז
סעיף 17א אמדן שווי ההתקשרות
סעיף 17ב סוגי הליכים תחרותיים
סעיף 17ג מכרז עם שלב מיון מוקדם
סעיף 17ד מכרז עם בחינה  דו שלבית
סעיף 17ה מכרז פומבי עם הליך תחרותי נוסף
סעיף 17ו מכרז מסגרת
סעיף 18 הגשת ההצעות
סעיף 19 תיבת המכרז
סעיף 19א סוגי מכרזים ממוכנים
סעיף 19ב ניהול המערכת הממוכנת
סעיף 19ג מכרז ממוכן
סעיף 19ד מכרז ממוכן מתפתח
סעיף 19ה מכרז ממוכן מהיר
סעיף 20 בדיקת ההצעות
סעיף 21 החלטות ועדת המכרזים
סעיף 22 אמות מידה
סעיף 23 הצעה יחידה
סעיף 24 תקנון כספים ומשק
  פרק ב'1: אתר אינטרנט ומערכת לעריכת מכרזים ממוכנים
סעיף 24א אתר האינטרנט
סעיף 24ב ניהול אתר האינטרנט
סעיף 24ג אתר האינטרנט הממשלתי
סעיף 24ד סמכויות מיוחדות לחשב הכללי
סעיף 24ה בקרה על ועדת פטור משרדית
  פרק ג': התקשרויות של מינהל מקרקעי ישראל לביצוע עיסקה במקרקעין
סעיף 25 פטור מחובת מכרז לעיסקה במקרקעין
סעיף 26 מכרז סגור או הגרלה
סעיף 27 מכרז למקרקעי קרן קיימת לישראל
סעיף 28 ועדת פטור של המינהל
סעיף 29 תחולת הוראות פרק ב'
סעיף 30 המחיר בהתקשרות ללא מכרז
  פרק ד': התקשרויות של לשכת נשיא המדינה, הכנסת, משרד מבקר המדינה  או וועדת הבחירות המרכזית לכנסת
סעיף 31 התקשרות של לשכת נשיא המדינה, הכנסת ומשרד מבקר המדינה או ועדת הבחירות המרכזית לכנסת
  פרק ה': התקשרויות של חברה ממשלתית וחברת-בת ממשלתית
סעיף 32 הגדרה
סעיף 33 תחולת הוראות פרק ב'
סעיף 34 פטור ממכרז
סעיף 35 ועדת מכרזים
סעיף 36 דיווח לועדת ביקורת
  פרק ו': התקשרויות של תאגיד
סעיף 37 הגדרה
סעיף 38 תחולת הוראות פרק ב'
סעיף 39 פטור ממכרז
סעיף 40 אישור
  פרק ו'1 – התקשרויות של קופת חולים
סעיף 40א הגדרות
סעיף 40ב תחולת הוראות  פרק ב'
סעיף 40ג פטור ממכרז
סעיף 40ד ועדת מכרזים
סעיף 40ה דיווח
  פרק ז': הוראות שונות
סעיף 42א הוראות לגוף ציבורי
סעיף 42ב הכשרה לחברי ועדה
סעיף 43 שמירת סודות
סעיף 44 אמנה בינלאומית
סעיף 45 שמירת דינים
סעיף 46 תחילה ותחולה

צרו קשר

צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח. למפת הגעה לחצו כאן.

© זכויות היוצרים שמורות לפירמת ד"ר אורן שבת, מומחה למכרזים.  
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.

© Dr. Shabat:
Related Post