X

תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים

תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים – מסמכי מכרז

17(א)  מסמכי המכרז יומצאו לעיון לכל דורש בלא תשלום במשרדי הגוף הציבורי וככל הניתן באמצעות אתר האינטרנט; לא ניתן להמציא את המסמכים באמצעות אתר האינטרנט, ניתן לקבוע כי המסמכים יומצאו תמורת תשלום סביר, לפי עלות הדפסתם.

(ב)  מסמכי המכרז יכללו בין היתר את כל אלה:

(1)  תנאי המכרז, לרבות תנאים להשתתפות במכרז;

(2)  נוסח להצעת המשתתף במכרז, למעט אם החליטה ועדת המכרזים כי בנסיבות הענין אין מקום לכלול נוסח כאמור, מנימוקים שיירשמו;

(3)   נוסח החוזה לרבות לוח זמנים ותנאי תשלום, וכן התכניות והמפרטים הנוגעים לביצוע החוזה;

(4)   אם נדרשת ערבות – סוג הערבות, תנאיה, גובהה ומשכה;

(5)   אמות המידה כאמור בתקנה 22 שלפיהן תיבחר ההצעה הזוכה;

(6)   כל מסמך או מידע אחר הדרושים לדעת ועדת המכרזים לשם ניהול תקין והוגן של המכרז, וכדי להבטיח את קבלת ההצעה המעניקה את מרב היתרונות למשרד, לרבות דרישה לקבלת כל מסמך או מידע בדבר כישוריו, נסיונו או יכולתו של המציע;

(7)   אם יש כוונה לערוך אמדן שווי ההתקשרות – קיומו של אמדן והנפקויות להליך המכרז של האמדן האמור.

(ג)   ועדת המכרזים רשאית להחליט שלא להמציא את כל מסמכי המכרז אלא להציג את כולם או את חלקם לעיון במקום שתקבע בנסיבות מיוחדות ומנימוקים שיירשמו; החליטה כאמור – יצויינו בהודעה על עריכת המכרז, כאמור בתקנה 15, המקום והמועד לעיון במסמכים.


תקנה 17 מבטאת את עקרונות השוויון והשקיפות במכרז הציבורי

תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים הינה ביטוי חשוב לעקרונות השוויון והשקיפות במכרז הציבורי. התקנה מנגישה ל"כל דורש" מן הציבור, ואין זה משנה אם בכוונתו להתמודד במכרז ואם לאו, את מסמכי המכרז במשרדו של "הגוף הציבורי"[i] – עורך המכרז. לצורך הנגשה יעילה יותר של מסמכי המכרז, מורה התקנה לגופים ציבוריים כהגדרתם לעיל, להמציא את מסמכי המכרז לציבור באמצעות "אתר האינטרנט".[ii] יחד עם זאת, כאשר המצאת מסמכי המכרז באמצעות אתר האינטרנט אינה אפשרית, מאפשרת התקנה להמציא את מסמכי המכרז לכל דורש באופן פיסי, ב"מחיר סביר לפי עלות הדפסתם", ובמקום שיפורסם מראש.

יצוין, כי סעיף 2.3.2 להוראת תכ"ם 7.4.8. מהד' 03 מיום 1.1.2014 קובע, כי חובת פרסום מסמכי המכרז באמצעות אתר האינטרנט של הגוף הציבורי אינה חלה אך ורק "במקרים חריגים", שלדעת ועדת המכרזים אינם מאפשרים את פרסומם באתר. במקרים כאמור, חובה על ועדת המכרזים לפרסם את הדרך האלטרנטיבית להמצאת המכרז. כמו כן, מוטלת חובה על ועדת המכרזים, במקרים כאמור, לציין בפרוטוקול את הנמקותיה לאי פרסום מסמכי המכרז באתר האינטרנט.

ככל שמתעורר צורך לעדכן את  מסמכי המכרז, רשאית ועדת המכרזים לעדכן את הודעתה על עריכת מכרז פומבי. כן רשאית היא לעדכן את מסמכי המכרז. תנאי לכך הוא, שטרם חלף המועד האחרון להגשת ההצעות, כל זאת צריך להתבצע בשים לב לצורך ליתן זמן למתמודדים הפוטנציאלים במכרז להגיש הצעות מתוקנות (ס"ק 2.4.2-2.4.1 להוראת התכ"ם הנ"ל).

מן האמור עולה, כי תקנה 17 מבטאת את עקרון השוויון משום שהיא מטילה על ועדת המכרזים להנגיש לציבור, באשר הוא וללא יוצא מן הכלל, את מסמכי המכרז. עקרון השקיפות מגולם, אף הוא, בעצם חובת ההנגשה של מסמכי המכרז לציבור כולו. עקרון השקיפות בא לידי ביטוי אף בפרטים שחובה על ודעת המכרזים לכלול במסמכי המכרז ובחובת ההנמקה בכתב המעוגנת בס"ק (ג).

פרסום אמות המידה

תקנה 17(5) לתקנות חובת המכרזים מחייבת את ועדת המכרזים לכלול במסמכי המכרז את אמות המידה, כפי שהן נקבעו בתקנה 22 לאותן לקנות, שלפיהן תיבחר ההצעה הזוכה. חובת הפרסום של אמות המידה מעוגנת היטב אף בפסיקת בית המשפט העליון (ראו למשל: ע"א 3744/94 אבן הבונים נ' ארבל הנדסה וקבלנות (1984), פ"ד נ(5) 59, 66-65 (1996).

פרסום שיטת החישוב של הרכיב הכספי והמשקלות

עוד קודם לרפורמה בתקנות חובת המכרזים משנת 2009, קבעה הפסיקה, כי בדרך כלל חובה על ועדת המכרזים לפרסם לא רק את אמות המידה שלפיהן תיבחר ההצעה הזוכה, אלא גם את שיטת החישוב של ניקוד הרכיב הכספי בהצעות במכרז, ואת חלוקת המשקל ("המשקלות") ביחס לרכיבים המרכיבים את אמות המידה (עע"ם 7357/03 רשות הנמלים (לשעבר רשות הנמלים והרכבות) נ' צומת מהנדסים תכנון תאום וניהול פרוייקטים בע"מ פס' 23 לפסק דינה של השופטת דורית ביניש (27.9.2004)). עם זאת, באותו עניין, השאיר בית המשפט העליון לוועדת המכרזים שיקול דעת, במקרים מסוימים, שלא לפרסם את מלוא הפרטים ואת פרטי המשנה על אודות אמות המידה השונות (שם).

בשנת 2009 בוצע תיקון נרחב בתקנות חובת המכרזים, תיקון שבעקבותיו תוקנה גם תקנה 22 לתקנות חובת המכרזים. בהתאם לתקנה 22 בנוסחה העדכני, חלה חובה על ועדת המכרזים לפרסם במסמכי המכרז את המשקל היחסי שיינתן לאמות המידה. עם זאת ועדת המכרזים רשאית "במקרים חריגים" שלא לפרסם את השיעורים היחסיים של אמות המידה, את מבחני המשנה כאמור ואת אופן השקלול, ובלבד שזו השתכנעה, כי יש בפרסום כאמור כדי לפגוע בניהול התקין של הליך המכרז. במקרה כאמור, מוטלת על ועדת המכרזים חובה לרשום את נימוקיה (ראו תקנה 22(ג)(2) לתקנות חובת המכרזים). בהתאם לתקנה 22(ג)(1) לתקנות מחויבת ועדת המכרזים לפרט במסמכי המכרז את המשקל היחסי שיינתן לרכיב הכספי, לעומת ניקוד האיכות, ואת אופן שקלולם.

הוראת תכ"ם 7.4.8 מהד' 03 – פרסום מכרז 

אופן פרסומו של מכרז, לרבות אופן הנגשת מסמכי המכרז לציבור, מפורט בהוראת תכ"ם (תקנות כספים ומשק וכלכלה) מס' 7.4.8. מהד' 03 (פורסמה ביום 1.1.2004), אשר מפרסם החשב הכללי באוצר.

צרו קשר

משרדנו ישמח להעניק ייעוץ ואו ייצוג בכל הנוגע  למכרזים ציבוריים. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 פינת רח' יוחנן הסנדלר 8, הרצליה פיתוח. התקשרו עמנו לטל' 09-9543895 (רב קווי), פקס' 09-9545033, דואר אלקטרוני info@michrazim-co.il.


 

[i]  "גוף ציבורי" מוגדר בתקנה 1 לתקנות חובת המכרזים בתור "כל אחד מהגופים המנויים בסעיף 2(א) לחוק, למעט מערכת הביטחון". סעיף 2(א) לחוק חובת המכרזים נוקב בגופים כדלקמן: המדינה, כל תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופת חולים ומוסד להשכלה גבוהה.

[ii] "אתר האינטרנט" מוגדר בתקנה 1 לתקנות חובת המכרזים כך:

"(1)   לעניין משרד ממשלתי – אתר האינטרנט של מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי (להלן – אתר האינטרנט הממשלתי); (2)  לעניין גוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי – אתר האינטרנט של הגוף הציבורי או של כמה גופים ציבוריים כאמור".

* זכויות היוצרים שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר אורן שבת, עו"ד מכרזים ©
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.

© Dr. Shabat:
Related Post