מכרזים להקמת תשתיות אנרגיה
מכרזים להקמת תשתיות אנרגיה
מכרזים לייצור והרכבת מתקנים ותשתיות
מכרזים לייצור והרכבת מתקנים ותשתיות
מכרזים לרכישת טכנולוגיות גבוהות וביטחוניות
מכרזים לרכישת טכנולוגיות גבוהות וביטחוניות
מכרזים להקמת תשתיות תחבורה
מכרזים להקמת תשתיות תחבורה
מכרזים לאספקת שירותי תכנון ופיקוח
מכרזים לאספקת שירותי תכנון ופיקוח
מכרזים לביצוע עבודות עפר ובינוי
מכרזים לביצוע עבודות עפר ובינוי
מכרזים למתן שירותי תחבורה והסעות
מכרזים למתן שירותי תחבורה והסעות
מכרזי נדל"ן
מכרזי נדל"ן
ד"ר אורן שבת, עו"ד מומחה למכרזים
  • דף הבית
  • אודותינו
    • אורן שבת ד”ר | מי אנחנו
    • מומחיותנו: מכרזים ציבוריים
    • ה"אני מאמין" של הפירמה
    • ספרו של ד"ר שבת: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • כיצד ליצור עמנו קשר ?
  • מכרזים ציבוריים
    • מילון מונחים במכרזים
      • אמות מידה
      • דיני מכרזים
      • הגשת הצעה באיחור
      • העדפת תוצרת הארץ ותוצרת אזורי עדיפות לאומית
      • העמסת מחירים במכרז
      • הצעה גרעונית
      • הצעה מסויגת
      • הצעה תכסיסנית
      • זכות העמידה במכרזים
      • חובת השימוע במכרז
      • חוק חובת המכרזים
      • טעות סופר בהצעה
      • מיצוי הליכים
      • מכרז מחיר
      • מכרז ממוכן
      • מכרז ממוכן מהיר
      • מכרז ממוכן מתפתח
      • מכרז תפור או מכור
      • מכרזים ממשלתיים
      • נשף מסיכות במכרז
      • סעד ציווי במכרזים
      • ספק חוץ
      • ספק יחיד
      • עידוד נשים בעסקים
      • עסקים קטנים ובינוניים
      • ערבות מכרז
      • עתירה מנהלית
        • עורך דין עתירה מנהלית
      • פרוטוקול ועדת המכרזים
      • פטור ממכרז | חובת מכרז
      • צו ארעי וצו ביניים
      • שיהוי, טענת שיהוי
      • תובענה מנהלית
      • תיבת המכרז
      • תכליות דיני המכרזים
      • תכסיסנות
      • פגמים בערבות מכרז
      • תנאי סף
      • תקנות חובת המכרזים
    • חוק חובת המכרזים
      • מבוא לחוק חובת מכרזים
      • סעיף 1 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2א לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2ב לחוק חובת המכרזים
    • תקנות חובת המכרזים
      • מבוא לתקנות חובת המכרזים
      • הרפורמה בתקנות משנת 2009
      • תקנה 1 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 3א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 6 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 8א(11) שינוי בתנאי חוזה שנכרת בעקבות מכרז
      • תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16ב לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 18 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ד לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 20 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(א) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ב) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ג) לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 21 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 21(א) לתקנות חובת המכרזים
          • תקנה 21(א)(א1)
      • תקנה 22 לתקנות חובת המכרזים
  • בלוג
    • העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה
    • מתמודד במכרז חויב לשלם פיצויים למתמודד אחר בגין הפרת חובת תום הלב
    • ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון
    • האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?
    • תקדים בעליון: כאשר קיימת מחלוקת לגבי תנאי מרכזי במכרז, ביהמ"ש ייטה לתת סעד זמני
    • פס"ד של ביהמ"ש העליון מגבה את זכות האזרח לעיין בפרוטוקולי ועדות מכרזים
    • השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות
    • העליון: פגיעה ב"ניקיון המכרז" גוררת את ביטולו אפילו אם לא נגרם נזק
    • העמותה למינהל תקין במכרזים דורשת משר הפנים: "בטל את אגרת ההשתתפות במכרזים"
    • כיצד איבדה חברת פז הזדמנות פז להגיש עתירה מנהלית ?
    • ראיון רדיופוני אודות העתירה שהוגשה נגד שר הפנים, אריה דרעי
    • עתירה לבג"ץ: לחייב את העיריות לפרסם מראש את כוונתן להתקשר ללא מכרזים
    • An Administrative Petition Filed to the HCJ v. the Israeli Minister of Interior, Aryeh Deri
    • בהרצאה בפני חברי ועדות מכרזים חדשים
    • Oren Shabat, Dr | Lecturing before new Public Procurement Officers
    • האם קיימת לרשות ציבורית קיימת זכות עמידה לפי חוק חופש המידע ?
    • -The Remedies in Israeli Public Procurement Law – Soon Available to Courts of Law
    • סעד זמני בערעור במכרזים – בעקבות פסיקת השופטת דפנה ברק-ארז
    • וידאו | מהו מכרז תפור וכיצד נפעל כאשר המכרז תפור ?
    • The Duty to Act in Good Faith
    • חובת תום הלב בהליכי רכש ציבורי ופרטי
    • פיצויים כנשק במלחמה נגד השחיתות
    • ביהמ"ש: "סנו וקליר מטיחות זו בזו רפש שאלף סבונים לא יצליחו לנקות"
    • מדוע נדחתה עתירה נגד מס סמוי בסך של 189 מ' ש"ח על תעריף החשמל ?
    • סימנס הורשעה בפלילים: האם תוכל להשתתף במכרזים ?
    • רמ"י: כך אנו מנהלים את מכרזינו; ביהמ"ש: המכרז פסול
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים
    • מסתננים ומכרז ציבורי: מדוע חב' כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • הכותרת מבטיחה – התוכן פחות. על הוראת תכ"ם החדשה לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • טובים השניים מן האחד ? פיצול עמידה בתנאי הסף על ידי שני קבלני משנה
    • זכות העיון של חבר מועצה | סעיף 140א לפקודת העיריות
    • ערבות מכרז: "לא מדובשך, לא מעוקצך"
    • על פסילת משתתף במכרז החשוד בפלילים – לאור פס"ד בימ"ש העליון בעניין שפיר
    • בימ"ש העליון מרחיב את תחולת הלכת "קסם מילניום"
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • בוטלה החלטת פטור ממכרז בשווי 18.5 מ' ש"ח של חברת החשמל
  • סרטוני וידאו
  • השתלמויות וכנסים
  • ניוזלטר מכרזים
    • *בית המשפט העליון: הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז זוכה במכרז, משיקולי תחרותיות, למרות היותה ההצעה הגבוהה ביותר
    • *האם אי התחייבות של עורך מכרז להיקף שעות פעילות היא עילה להתערבות בתנאי המכרז?
    • *האם רשאית ועדת המכרזים לדרוש ממציע לחזור בו מהסתייגות מהותית בתנאי המכרז, כאשר קיים במכרז סעיף המאפשר לה להתעלם מהסתייגויות?
  • צור קשר
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • DEUTSCHE
  • ITALIANO
  • דף הבית
  • אודותינו
    • אורן שבת ד”ר | מי אנחנו
    • מומחיותנו: מכרזים ציבוריים
    • ה"אני מאמין" של הפירמה
    • ספרו של ד"ר שבת: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • כיצד ליצור עמנו קשר ?
  • מכרזים ציבוריים
    • מילון מונחים במכרזים
      • אמות מידה
      • דיני מכרזים
      • הגשת הצעה באיחור
      • העדפת תוצרת הארץ ותוצרת אזורי עדיפות לאומית
      • העמסת מחירים במכרז
      • הצעה גרעונית
      • הצעה מסויגת
      • הצעה תכסיסנית
      • זכות העמידה במכרזים
      • חובת השימוע במכרז
      • חוק חובת המכרזים
      • טעות סופר בהצעה
      • מיצוי הליכים
      • מכרז מחיר
      • מכרז ממוכן
      • מכרז ממוכן מהיר
      • מכרז ממוכן מתפתח
      • מכרז תפור או מכור
      • מכרזים ממשלתיים
      • נשף מסיכות במכרז
      • סעד ציווי במכרזים
      • ספק חוץ
      • ספק יחיד
      • עידוד נשים בעסקים
      • עסקים קטנים ובינוניים
      • ערבות מכרז
      • עתירה מנהלית
        • עורך דין עתירה מנהלית
      • פרוטוקול ועדת המכרזים
      • פטור ממכרז | חובת מכרז
      • צו ארעי וצו ביניים
      • שיהוי, טענת שיהוי
      • תובענה מנהלית
      • תיבת המכרז
      • תכליות דיני המכרזים
      • תכסיסנות
      • פגמים בערבות מכרז
      • תנאי סף
      • תקנות חובת המכרזים
    • חוק חובת המכרזים
      • מבוא לחוק חובת מכרזים
      • סעיף 1 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2א לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2ב לחוק חובת המכרזים
    • תקנות חובת המכרזים
      • מבוא לתקנות חובת המכרזים
      • הרפורמה בתקנות משנת 2009
      • תקנה 1 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 3א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 6 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 8א(11) שינוי בתנאי חוזה שנכרת בעקבות מכרז
      • תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16ב לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 18 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ד לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 20 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(א) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ב) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ג) לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 21 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 21(א) לתקנות חובת המכרזים
          • תקנה 21(א)(א1)
      • תקנה 22 לתקנות חובת המכרזים
  • בלוג
    • העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה
    • מתמודד במכרז חויב לשלם פיצויים למתמודד אחר בגין הפרת חובת תום הלב
    • ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון
    • האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?
    • תקדים בעליון: כאשר קיימת מחלוקת לגבי תנאי מרכזי במכרז, ביהמ"ש ייטה לתת סעד זמני
    • פס"ד של ביהמ"ש העליון מגבה את זכות האזרח לעיין בפרוטוקולי ועדות מכרזים
    • השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות
    • העליון: פגיעה ב"ניקיון המכרז" גוררת את ביטולו אפילו אם לא נגרם נזק
    • העמותה למינהל תקין במכרזים דורשת משר הפנים: "בטל את אגרת ההשתתפות במכרזים"
    • כיצד איבדה חברת פז הזדמנות פז להגיש עתירה מנהלית ?
    • ראיון רדיופוני אודות העתירה שהוגשה נגד שר הפנים, אריה דרעי
    • עתירה לבג"ץ: לחייב את העיריות לפרסם מראש את כוונתן להתקשר ללא מכרזים
    • An Administrative Petition Filed to the HCJ v. the Israeli Minister of Interior, Aryeh Deri
    • בהרצאה בפני חברי ועדות מכרזים חדשים
    • Oren Shabat, Dr | Lecturing before new Public Procurement Officers
    • האם קיימת לרשות ציבורית קיימת זכות עמידה לפי חוק חופש המידע ?
    • -The Remedies in Israeli Public Procurement Law – Soon Available to Courts of Law
    • סעד זמני בערעור במכרזים – בעקבות פסיקת השופטת דפנה ברק-ארז
    • וידאו | מהו מכרז תפור וכיצד נפעל כאשר המכרז תפור ?
    • The Duty to Act in Good Faith
    • חובת תום הלב בהליכי רכש ציבורי ופרטי
    • פיצויים כנשק במלחמה נגד השחיתות
    • ביהמ"ש: "סנו וקליר מטיחות זו בזו רפש שאלף סבונים לא יצליחו לנקות"
    • מדוע נדחתה עתירה נגד מס סמוי בסך של 189 מ' ש"ח על תעריף החשמל ?
    • סימנס הורשעה בפלילים: האם תוכל להשתתף במכרזים ?
    • רמ"י: כך אנו מנהלים את מכרזינו; ביהמ"ש: המכרז פסול
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים
    • מסתננים ומכרז ציבורי: מדוע חב' כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • הכותרת מבטיחה – התוכן פחות. על הוראת תכ"ם החדשה לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • טובים השניים מן האחד ? פיצול עמידה בתנאי הסף על ידי שני קבלני משנה
    • זכות העיון של חבר מועצה | סעיף 140א לפקודת העיריות
    • ערבות מכרז: "לא מדובשך, לא מעוקצך"
    • על פסילת משתתף במכרז החשוד בפלילים – לאור פס"ד בימ"ש העליון בעניין שפיר
    • בימ"ש העליון מרחיב את תחולת הלכת "קסם מילניום"
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • בוטלה החלטת פטור ממכרז בשווי 18.5 מ' ש"ח של חברת החשמל
  • סרטוני וידאו
  • השתלמויות וכנסים
  • ניוזלטר מכרזים
    • *בית המשפט העליון: הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז זוכה במכרז, משיקולי תחרותיות, למרות היותה ההצעה הגבוהה ביותר
    • *האם אי התחייבות של עורך מכרז להיקף שעות פעילות היא עילה להתערבות בתנאי המכרז?
    • *האם רשאית ועדת המכרזים לדרוש ממציע לחזור בו מהסתייגות מהותית בתנאי המכרז, כאשר קיים במכרז סעיף המאפשר לה להתעלם מהסתייגויות?
  • צור קשר
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • DEUTSCHE
  • ITALIANO
ד"ר אורן שבת, עו"ד מומחה למכרזים
  • דף הבית
  • אודותינו
    • אורן שבת ד”ר | מי אנחנו
    • מומחיותנו: מכרזים ציבוריים
    • ה"אני מאמין" של הפירמה
    • ספרו של ד"ר שבת: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • כיצד ליצור עמנו קשר ?
  • מכרזים ציבוריים
    • מילון מונחים במכרזים
      • אמות מידה
      • דיני מכרזים
      • הגשת הצעה באיחור
      • העדפת תוצרת הארץ ותוצרת אזורי עדיפות לאומית
      • העמסת מחירים במכרז
      • הצעה גרעונית
      • הצעה מסויגת
      • הצעה תכסיסנית
      • זכות העמידה במכרזים
      • חובת השימוע במכרז
      • חוק חובת המכרזים
      • טעות סופר בהצעה
      • מיצוי הליכים
      • מכרז מחיר
      • מכרז ממוכן
      • מכרז ממוכן מהיר
      • מכרז ממוכן מתפתח
      • מכרז תפור או מכור
      • מכרזים ממשלתיים
      • נשף מסיכות במכרז
      • סעד ציווי במכרזים
      • ספק חוץ
      • ספק יחיד
      • עידוד נשים בעסקים
      • עסקים קטנים ובינוניים
      • ערבות מכרז
      • עתירה מנהלית
        • עורך דין עתירה מנהלית
      • פרוטוקול ועדת המכרזים
      • פטור ממכרז | חובת מכרז
      • צו ארעי וצו ביניים
      • שיהוי, טענת שיהוי
      • תובענה מנהלית
      • תיבת המכרז
      • תכליות דיני המכרזים
      • תכסיסנות
      • פגמים בערבות מכרז
      • תנאי סף
      • תקנות חובת המכרזים
    • חוק חובת המכרזים
      • מבוא לחוק חובת מכרזים
      • סעיף 1 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2א לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2ב לחוק חובת המכרזים
    • תקנות חובת המכרזים
      • מבוא לתקנות חובת המכרזים
      • הרפורמה בתקנות משנת 2009
      • תקנה 1 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 3א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 6 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 8א(11) שינוי בתנאי חוזה שנכרת בעקבות מכרז
      • תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16ב לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 18 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ד לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 20 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(א) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ב) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ג) לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 21 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 21(א) לתקנות חובת המכרזים
          • תקנה 21(א)(א1)
      • תקנה 22 לתקנות חובת המכרזים
  • בלוג
    • העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה
    • מתמודד במכרז חויב לשלם פיצויים למתמודד אחר בגין הפרת חובת תום הלב
    • ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון
    • האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?
    • תקדים בעליון: כאשר קיימת מחלוקת לגבי תנאי מרכזי במכרז, ביהמ"ש ייטה לתת סעד זמני
    • פס"ד של ביהמ"ש העליון מגבה את זכות האזרח לעיין בפרוטוקולי ועדות מכרזים
    • השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות
    • העליון: פגיעה ב"ניקיון המכרז" גוררת את ביטולו אפילו אם לא נגרם נזק
    • העמותה למינהל תקין במכרזים דורשת משר הפנים: "בטל את אגרת ההשתתפות במכרזים"
    • כיצד איבדה חברת פז הזדמנות פז להגיש עתירה מנהלית ?
    • ראיון רדיופוני אודות העתירה שהוגשה נגד שר הפנים, אריה דרעי
    • עתירה לבג"ץ: לחייב את העיריות לפרסם מראש את כוונתן להתקשר ללא מכרזים
    • An Administrative Petition Filed to the HCJ v. the Israeli Minister of Interior, Aryeh Deri
    • בהרצאה בפני חברי ועדות מכרזים חדשים
    • Oren Shabat, Dr | Lecturing before new Public Procurement Officers
    • האם קיימת לרשות ציבורית קיימת זכות עמידה לפי חוק חופש המידע ?
    • -The Remedies in Israeli Public Procurement Law – Soon Available to Courts of Law
    • סעד זמני בערעור במכרזים – בעקבות פסיקת השופטת דפנה ברק-ארז
    • וידאו | מהו מכרז תפור וכיצד נפעל כאשר המכרז תפור ?
    • The Duty to Act in Good Faith
    • חובת תום הלב בהליכי רכש ציבורי ופרטי
    • פיצויים כנשק במלחמה נגד השחיתות
    • ביהמ"ש: "סנו וקליר מטיחות זו בזו רפש שאלף סבונים לא יצליחו לנקות"
    • מדוע נדחתה עתירה נגד מס סמוי בסך של 189 מ' ש"ח על תעריף החשמל ?
    • סימנס הורשעה בפלילים: האם תוכל להשתתף במכרזים ?
    • רמ"י: כך אנו מנהלים את מכרזינו; ביהמ"ש: המכרז פסול
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים
    • מסתננים ומכרז ציבורי: מדוע חב' כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • הכותרת מבטיחה – התוכן פחות. על הוראת תכ"ם החדשה לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • טובים השניים מן האחד ? פיצול עמידה בתנאי הסף על ידי שני קבלני משנה
    • זכות העיון של חבר מועצה | סעיף 140א לפקודת העיריות
    • ערבות מכרז: "לא מדובשך, לא מעוקצך"
    • על פסילת משתתף במכרז החשוד בפלילים – לאור פס"ד בימ"ש העליון בעניין שפיר
    • בימ"ש העליון מרחיב את תחולת הלכת "קסם מילניום"
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • בוטלה החלטת פטור ממכרז בשווי 18.5 מ' ש"ח של חברת החשמל
  • סרטוני וידאו
  • השתלמויות וכנסים
  • ניוזלטר מכרזים
    • *בית המשפט העליון: הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז זוכה במכרז, משיקולי תחרותיות, למרות היותה ההצעה הגבוהה ביותר
    • *האם אי התחייבות של עורך מכרז להיקף שעות פעילות היא עילה להתערבות בתנאי המכרז?
    • *האם רשאית ועדת המכרזים לדרוש ממציע לחזור בו מהסתייגות מהותית בתנאי המכרז, כאשר קיים במכרז סעיף המאפשר לה להתעלם מהסתייגויות?
  • צור קשר
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • DEUTSCHE
  • ITALIANO
  • דף הבית
  • אודותינו
    • אורן שבת ד”ר | מי אנחנו
    • מומחיותנו: מכרזים ציבוריים
    • ה"אני מאמין" של הפירמה
    • ספרו של ד"ר שבת: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • כיצד ליצור עמנו קשר ?
  • מכרזים ציבוריים
    • מילון מונחים במכרזים
      • אמות מידה
      • דיני מכרזים
      • הגשת הצעה באיחור
      • העדפת תוצרת הארץ ותוצרת אזורי עדיפות לאומית
      • העמסת מחירים במכרז
      • הצעה גרעונית
      • הצעה מסויגת
      • הצעה תכסיסנית
      • זכות העמידה במכרזים
      • חובת השימוע במכרז
      • חוק חובת המכרזים
      • טעות סופר בהצעה
      • מיצוי הליכים
      • מכרז מחיר
      • מכרז ממוכן
      • מכרז ממוכן מהיר
      • מכרז ממוכן מתפתח
      • מכרז תפור או מכור
      • מכרזים ממשלתיים
      • נשף מסיכות במכרז
      • סעד ציווי במכרזים
      • ספק חוץ
      • ספק יחיד
      • עידוד נשים בעסקים
      • עסקים קטנים ובינוניים
      • ערבות מכרז
      • עתירה מנהלית
        • עורך דין עתירה מנהלית
      • פרוטוקול ועדת המכרזים
      • פטור ממכרז | חובת מכרז
      • צו ארעי וצו ביניים
      • שיהוי, טענת שיהוי
      • תובענה מנהלית
      • תיבת המכרז
      • תכליות דיני המכרזים
      • תכסיסנות
      • פגמים בערבות מכרז
      • תנאי סף
      • תקנות חובת המכרזים
    • חוק חובת המכרזים
      • מבוא לחוק חובת מכרזים
      • סעיף 1 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2 לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2א לחוק חובת המכרזים
      • סעיף 2ב לחוק חובת המכרזים
    • תקנות חובת המכרזים
      • מבוא לתקנות חובת המכרזים
      • הרפורמה בתקנות משנת 2009
      • תקנה 1 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 3א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 6 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 8א(11) שינוי בתנאי חוזה שנכרת בעקבות מכרז
      • תקנה 15 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 16ב לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 17 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 18 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19 לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19א לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ד לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 19ה לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 20 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(א) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ב) לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 20(ג) לתקנות חובת המכרזים
      • תקנה 21 לתקנות חובת המכרזים
        • תקנה 21(א) לתקנות חובת המכרזים
          • תקנה 21(א)(א1)
      • תקנה 22 לתקנות חובת המכרזים
  • בלוג
    • העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה
    • מתמודד במכרז חויב לשלם פיצויים למתמודד אחר בגין הפרת חובת תום הלב
    • ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון
    • האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?
    • תקדים בעליון: כאשר קיימת מחלוקת לגבי תנאי מרכזי במכרז, ביהמ"ש ייטה לתת סעד זמני
    • פס"ד של ביהמ"ש העליון מגבה את זכות האזרח לעיין בפרוטוקולי ועדות מכרזים
    • השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות
    • העליון: פגיעה ב"ניקיון המכרז" גוררת את ביטולו אפילו אם לא נגרם נזק
    • העמותה למינהל תקין במכרזים דורשת משר הפנים: "בטל את אגרת ההשתתפות במכרזים"
    • כיצד איבדה חברת פז הזדמנות פז להגיש עתירה מנהלית ?
    • ראיון רדיופוני אודות העתירה שהוגשה נגד שר הפנים, אריה דרעי
    • עתירה לבג"ץ: לחייב את העיריות לפרסם מראש את כוונתן להתקשר ללא מכרזים
    • An Administrative Petition Filed to the HCJ v. the Israeli Minister of Interior, Aryeh Deri
    • בהרצאה בפני חברי ועדות מכרזים חדשים
    • Oren Shabat, Dr | Lecturing before new Public Procurement Officers
    • האם קיימת לרשות ציבורית קיימת זכות עמידה לפי חוק חופש המידע ?
    • -The Remedies in Israeli Public Procurement Law – Soon Available to Courts of Law
    • סעד זמני בערעור במכרזים – בעקבות פסיקת השופטת דפנה ברק-ארז
    • וידאו | מהו מכרז תפור וכיצד נפעל כאשר המכרז תפור ?
    • The Duty to Act in Good Faith
    • חובת תום הלב בהליכי רכש ציבורי ופרטי
    • פיצויים כנשק במלחמה נגד השחיתות
    • ביהמ"ש: "סנו וקליר מטיחות זו בזו רפש שאלף סבונים לא יצליחו לנקות"
    • מדוע נדחתה עתירה נגד מס סמוי בסך של 189 מ' ש"ח על תעריף החשמל ?
    • סימנס הורשעה בפלילים: האם תוכל להשתתף במכרזים ?
    • רמ"י: כך אנו מנהלים את מכרזינו; ביהמ"ש: המכרז פסול
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים
    • מסתננים ומכרז ציבורי: מדוע חב' כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?
    • פורסמה הוראת תכ"ם לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • הכותרת מבטיחה – התוכן פחות. על הוראת תכ"ם החדשה לעניין רכש ידידותי לסביבה
    • טובים השניים מן האחד ? פיצול עמידה בתנאי הסף על ידי שני קבלני משנה
    • זכות העיון של חבר מועצה | סעיף 140א לפקודת העיריות
    • ערבות מכרז: "לא מדובשך, לא מעוקצך"
    • על פסילת משתתף במכרז החשוד בפלילים – לאור פס"ד בימ"ש העליון בעניין שפיר
    • בימ"ש העליון מרחיב את תחולת הלכת "קסם מילניום"
    • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
    • בוטלה החלטת פטור ממכרז בשווי 18.5 מ' ש"ח של חברת החשמל
  • סרטוני וידאו
  • השתלמויות וכנסים
  • ניוזלטר מכרזים
    • *בית המשפט העליון: הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז זוכה במכרז, משיקולי תחרותיות, למרות היותה ההצעה הגבוהה ביותר
    • *האם אי התחייבות של עורך מכרז להיקף שעות פעילות היא עילה להתערבות בתנאי המכרז?
    • *האם רשאית ועדת המכרזים לדרוש ממציע לחזור בו מהסתייגות מהותית בתנאי המכרז, כאשר קיים במכרז סעיף המאפשר לה להתעלם מהסתייגויות?
  • צור קשר
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • DEUTSCHE
  • ITALIANO
ראשי » בלוג » מסתננים ומכרז ציבורי: מדוע חב' כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?

מסתננים מאריתריאה, סודןמסתננים ומכרזים ציבוריים: מדוע חברות כוח אדם המעסיקות מסתננים צריכות להתחיל לדאוג ?

ד"ר עו"ד אורן שבת

המשנה לנשיאה השופט (בדימ') א' רובינשטיין פסק אתמול, כי התקשרות המדינה בעקבות מכרז ציבורי, עם קבלן כוח אדם שאינו יכול לספק די עובדים ישראלים בעבור מתן שירותי ניקיון עבור רשות ציבורית, כנדרש על פי תנאי המכרז, מנוגדת לתכליות דיני המכרזים. יתר שופטי ההרכב, ח' מלצר וא' שוהם הסכימו עם המשנה לנשיאה. בכך, קבע בית המשפט העליון איסור מפורש על התקשרות המדינה עם קבלני כוח אדם, שמירה אבטחה וניקיון המעניקים לה שירותי כוח אדם, בין השאר, באמצעות מסתננים מסודאן ואריתריאה.

פסק הדין עשוי לחולל תמורות משמעותיות בתחום מכרזי משרדי הממשלה ורשויות השלטון למתן שירותי כוח אדם. הפסיקה מעמידה כעת בסימן שאלה, את תוקפן של התקשרויות קיימות עם חברות כוח אדם המעסיקות ואת דינם של מכרזים תלויים ועומדים.

חב' שיא משאבים: להכליל "היטל העסקת עובד זר" בהוראות התכ"ם

המערערת, חב' י.ב. שיא משאבים בע"מ, הינה חברת כוח אדם, אשר מתמודדת במכרזים ציבוריים למתן שירותי ניקיון בעבור משרדי ממשלה ורשויות מקומיות. המערערת מעסיקה בין היתר, עובדים יוצאי אריתריאה, המחזיקים ברישיונות שהיה זמניים בישראל, וטענה, כי היא משלמת בגינם "היטל העסקת עובד זר" כחוק.

העתירה כוונה להכללת "היטל על העסקת עובד זר " בטבלת החשכ"ל שבהוראת תכ"ם 7.11.3 "הגנה על זכויות עובדים המועסקים על ידי קבלני שירותים בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון". הוראת תכ"ם (תקנון כספים ומשק וכלכלה) הנדונה, אשר נערכת על החשכ"ל במשרד האוצר, מפרטת את רכיבי המינימום שצריכים זכייני מכרזים ציבוריים בעבודות שמירה אבטחה וניקיון לשלם לעובדיהם. ההוראה הינה מחייבת בכל מכרזי משרדי הממשלה, ובפועל היא מאומצת גם על ידי הרשויות המקומיות.

בית המשפט המחוזי דחה את העתירה, ועל פסק דינו הוגש הערעור לבית המשפט העליון.

המערערת טענה בערעור, בין השאר, כי ככל שרכיב היטל עבודת עובד זר (העומד על 20% משכרו של העובד הזר), אינו מתומחר בהוראת התכ"ם הנדונה, כחלק מן העלות המינימלית של העסקת העובדים, וכי משרדי הממשלה והרשויות המקומיות אינן מביאות אותו בחשבון בבדיקת ההצעות אשר מוגשות למכרזיהן. מסיבה זו, היא טענה, מציעים במכרזים המשלמים את ההיטל, נאלצים להגיש הצעות גבוהות מאלה של שאר המציעים – דבר שמצמצם את סיכוייהם לזכות במכרזים, או לחלופין, הדבר גורם לזכיינים ליתן שירות במחיר הפסד, ככל שהם תמחרו את הצעותיהם ללא שקלול ההיטל.

המדינה חלקה על טענות המערערת וטענה, בין השאר, כי דרישתה לכלול בטבלה את עלויות ההיטל אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם הוראות התכ"ם, המציבות כתנאי סף להשתתפות במכרז את התחייבותם של המציעים כי לא יעסיקו עובדים זרים.

מדיניות ממשלתית לא אחידה בהעסקת מסתננים ועובדים זרים

גוף פסק הדין חושף מדיניות ממשלתית לא אחידה לגבי העסקת מסתננים מאריתריאה וסודאן, וביחס לעובדים זרים. יתר על כן, עובדות פסק הדין מעוררות חשש ל"עצימת עיניים" לכאורה, מצד המדינה לגבי העסקת מסתננים ועובדים זרים על ידי חברות כוח אדם, זכייני מכרזים ציבוריים, למרות אי החוקיות הטבועה בכך.

ברקע פסק הדין ניצבת מדיניות חברתית – כלכלית מובהקת של מדינת ישראל להגדיל את אפשרויות התעסוקה של עובדים ישראלים על ידי צמצום היקף העסקתם של עובדים זרים, כפי שמדיניות זו באה לידי ביטוי בהחלטות ממשלת ישראל מס' 147 משנת 2009 ומס'  642 משנת 2011. יישום החלטות אלו גובש, בין השאר, בהוראת תכ"ם 7.12.9 הקובע, כי יש לקרוא במכרז הממשלתי תנאי סף, לפיו לא יועסקו עובדים זרים בתחומי הבנייה, התשתיות והניקיון.

אל מול מדיניות, לכאורה ברורה זו, מקיימת המדינה מדיניות, הפוכה.

ראשית, המדינה מקיימת מדיניות של אי אכיפה קולקטיבית באשר להעסקתם של מסתננים מאריתריאה וסודאן. שנית, המדינה ממסדת את העסקתם של עובדים אלה, בעקיפין, על ידי גביית היטל העסקת עובד זר ועל ידי מתן רישיונות שהייה זמניים למסתננים כאמור. שלישית, כך עולה מטענות המערערת, אשר לא נתמכו בראיות מספיקות לדעת השופטים, המדינה "עוצמת עיניה" לנגד העסקת מסתננים על ידי חברות כוח אדם, אשר זכו במכרזים ציבוריים.

בית המשפט העליון: התקשרות המדינה עם קבלן ניקיון המספק שירותי מסתננים ועובדים זרים מנוגדת לתכליות דיני המכרזים

 בשים לב "להיבט האנדרוגני בעליל של העובדים שמוצאם באריתריאה וסודאן, השרויים במצב מיוחד", כדברי המשנה לנשיא, ולנוכח מדיניותה העמומה של מדינת ישראל באשר להעסקת המסתננים, פסיקתו לא היתה נקייה מלבטים ומתהיות. כל אלה באו לידי ביטוי בתוצאות המעשיות של פסק הדין.

כאמור, במישור העקרוני, קבע בית המשפט העליון איסור בלתי משתמע לשני פנים על התקשרות המדינה עם כוח אדם המעניקים לה שירותים, בין השאר, באמצעות מסתננים זרים מסודאן ואריתריאה.

באותה נשימה, הטיל המשנה לנשיאה על המדינה לערוך "בדק בית" בקרב רשויות המינהל העורכות מכרזים למתן שירותי ניקיון בהתאם להוראת תכ"ם 7.11.3, במטרה לעמוד על טיבה של התופעה הנטענת של העסקת מסתננים. כן הציע רובינשטיין להעביר את פסק הדין לעיון היועץ המשפטי לממשלה, על מנת שיוכל לפקח על הליך הבדיקה. המצב הנוכחי, הדגיש רובינשטיין של "עמימות וערפל, נורמטיביות מובהקת והפרתה המובהקת, אומר מאוד דרשני".

האם חברות אבטחה שמירה ונקיון צריכות להתחיל לדאוג ?

מובן, שפסק הדין מעורר את השאלה המיידית, מהן השלכות פסק הדין על התקשרויות קיימות בין המדינה לחברות כוח אדם המעסיקות מסתננים ועובדים זרים. כמו כן, פסק הדין מעורר שאלה אקוטית לא פחות, מה דינם של מכרזים תלויים ועומדים – האם יכולה המדינה להמשיך במדיניות "עצימת העיניים", כנטען נגדה ?

אין ספק, שבמקרה הנוכחי, הצביע בית המשפט העליון על אי חוקיות מובהקת הנעוצה בהעסקת מסתננים ועובדים זרים, בעבור המדינה, על ידי חברות כוח אדם, זכייניות במכרזים ציבוריים. יחד עם זאת, בית המשפט נמנע מקביעה כלשהיא הנוגעת לתוקפן של התקשרויות קיימות או לגורלם של מכרזים תלויים ועומדים.

דומה, כי אין ספק שמרגע שניתן פסק הדין, אין המדינה רשאית עוד להמשיך במדיניות של "עצימת עיניים", ככל שהיא קיימת, ביחס להצעות של חברות כוח אדם, אשר אינן עומדות בדרישה של אי העסקת מסתננים ועובדים זרים. לפיכך, המדינה תצטרך לבדוק היטב את ההצעות המוגשות לה במכרזים תלויים ועומדים, ולפסול את ההצעות שאינן עומדות במבחן החוקיות.

באשר להתקשרויות קיימות, המצב אינו כה ברור, ונראה כי קיים צורך להמתין להשלמת הבדיקה שהוטלה על כתפי המדינה. יחד עם זאת, ככל שתוגשנה, עתירות לביטול התקשרויות בלתי חוקיות או לעניין אי קיום תנאי המכרז על ידי חברות כח אדם, אלו לא תהיינה משוללת כל יסוד.

עע"מ 9001/2016 י.ב. שיא משאבים בע"מ נ' החשבת הכללית משרד האוצר (13.9.2017)

משרד ד"ר עו"ד אורן שבת
רחוב משכית 22 הרצליה פיתוח, ת.ד. 12617. טל' 09-9543895, פקס' 09-9545033, דוא"ל: info@michrazim-law.co.il

© כל הזכויות שמורות לד"ר אורן שבת, עו"ד מומחה למכרזים

פורסם ב: בלוג תגיות: הגנה על זכויות עובדים המועסקים עלי די קבלני שירותים, הגנה על זכויות עובדים זרים, העסקת מסתננים, חברות כוח אדם, מכרזי חברות כוח אדם, מסתננים, עובדים זרים

ד"ר עו"ד אורן שבת

צלם: יוהנס פלטן

מי אנחנו

ד"ר עו"ד אורן שבת, עו"ד הינו מוסמך לעריכת דין משנת 1996. הינו מתמחה בדיני מכרזים ציבוריים: ייצוג מתמודדים במכרזים ציבוריים בבתי המשפט, ליווי הגשת הצעות במכרזים, ייעוץ, ניסוח מסמכים מכרזים, ייעוץ וייצוג גופים ציבוריים. התמחותו של ד"ר שבת כוללת סיוע בהגשת הצעות למכרזים בינ"ל. ד"ר שבת הינו מחבר הספר: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים ציבוריים (פרלשטין גינוסר, 2017). לקרא עוד…

ספר מכרזים
העתירה המנהלית והסעדים במכרזים ציבוריים (פרלשטיין גינוסר, 2017)

ד"ר אורן שבת

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Contact
כיצד ליצור עמנו קשר

משכית 22, פינת יוחנן הסנדלר 8 ("בית לומיר"), ת.ד. 12617 הרצליה פיתוח
טל': 09-9543895
פקס': 09-9545033
דוא"ל: info@michrazim-law.co.il

טופס יצירת קשר
בלוג
העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה

העליון: חוסר תום לב בבחירת שיטת ביצוע המכרז עלול להביא לפסילת הזכייה

ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון

ביהמ"ש העליון: המלצה מצוות ועדת מכרזים פגעה בעקרון השוויון

האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?

האם רשאית ועדת המכרזים לחלט ערבות המכרז כאשר לא נגרם לה נזק?

השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות

השופט אלכס שטיין: יש לאכוף את כל תנאי המכרז בדווקנות

מסר כפול לוועדות המכרזים בפסק דינו של בית המשפט העליון

מסר כפול לוועדות המכרזים בפסק דינו של בית המשפט העליון

פוסטים אחרונים
  • האם רשאית ועדת המכרזים לדרוש ממציע לחזור בו מהסתייגות מהותית בתנאי המכרז, כאשר קיים במכרז סעיף המאפשר לה להתעלם מהסתייגויות?
  • האם אי התחייבות של עורך מכרז להיקף שעות פעילות היא עילה להתערבות בתנאי המכרז?
  • בית המשפט העליון: הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז זוכה במכרז, משיקולי תחרותיות, למרות היותה ההצעה הגבוהה ביותר
  • שינוי בתנאי חוזה שנכרת בעקבות מכרז
  • בוטלה החלטת פטור ממכרז בשווי 18.5 מ' ש"ח של חברת החשמל
  • סרטוני וידאו בנושא מכרזים
  • עורך דין עתירה מנהלית
  • פטור ממכרז | חובת מכרז
  • חובת השימוע במכרז
  • קופחת במכרז? – הגש ערעור על תוצאות מכרז
חפשו אותנו בלינקדין
Dr. Oren Shabat
יצירת קשר

משרד ד"ר עו"ד אורן שבת

רחוב משכית 22 הרצליה פיתוח, ת.ד. 12617
טלפון: 09-9543895
פקס: 09-9545033
דוא״ל: info@michrazim-law.co.il

מי אנחנו

ד"ר אורן שבת, עו"ד הינו מוסמך לעריכת דין משנת 1996. הינו מתמחה בדיני מכרזים ציבוריים: ייצוג מתמודדים במכרזים ציבוריים בבתי המשפט, ליווי הגשת הצעות במכרזים, ייעוץ, ניסוח מסמכים מכרזים, ייעוץ וייצוג גופים ציבוריים. התמחותו של ד"ר שבת כוללת מכרזים בינ"ל, שבהם מתמודדים מגישים הצעות ומתחרים על זכייה בהליכים תחרותיים המתנהלים במדינות זרות. ד"ר שבת הינו מחבר הספר: העתירה המינהלית והסעדים במכרזים ציבוריים (פרלשטין גינוסר, 2017). קראו עוד.

משרדנו ברשתות החברתיות
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Contact
צלם תמונות פרופיל ומשרד

אייל דוד, צילום אירועים

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס